Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

Lichenizované huby


portret

milustek pokročilý, atlasár 29.1.2009 12:13

diskovník múrovýV terminologickom slovníku je uvedené, že lišajník je lichenizovaná huba. Tuná však máme zaradenú napríklad Hypogymnia physodes v atlase rastlín a nedávno som si všimla preradenie tejto fotky OBR 143109 z hubárskych úlovkov medzi rastliny.
Neviem, ci to je tak správne, alebo sa jedná o nedopatrenie.

Reagovať na správu

portret

luccientes 29.1.2009 14:00

Lišajník je spojenie fykobionta a mykobionta, teda rastliny ( riasa alebo sinica )a huby, takže pokiaľ nieje vymedzený priestor len pre lišajníky, je prakticky jedno či to bude alebo nebude v tej či v tej galerii, mne osobne sa viac pozdáva keď je to medzi rastlinami...

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 30.1.2009 14:01

dakujem za nazor Lucka..

Reagovať na správu

portret

Joštika atlasár, mykológ, moderátor 5.2.2009 18:08

Súhlasím s tebou.
I farebne (najmä otieňmi zelenej) viac inklinujú k rastlinám
No asi by to bolo dobré ujednotiť a zahrnúť všetky lišajníky do rastlín alebo do húb.
No nebolo by ani zlé brať ich jednoducho ako Lišajníky a ak je to technicky možne vytvoriť Atlas lišajníkov

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 5.2.2009 19:54

Len si uvedomme, že lišajníkov je vraj okolo 20000 druhov, ťažko sa rozlišujú, či sme schopní sa tomu vôbec venovať. Podľa mňa je tu málo odborníkov aj na vyššie huby, nieto na 20000 lišajníkov. Tých pár lišajníkov, čo nafotíme, pokojne môže byť aj medzi rastlinami, nie je to taký veľký prehrešok, aj keď je samozrejme pravda, že to nie je celkom pravda.

Reagovať na správu

portret

luccientes 5.2.2009 20:20

vystihol si to do bodky

Reagovať na správu

portret

sharlock.h.am 29.1.2009 16:35

"Tuná" v slovenčine neexistuje. Správne má byť: "Tu však máme..."

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 29.1.2009 22:07

Tá poznámka ide presne k meritu veci!

Reagovať na správu

portret

gaspi pokročilý 29.1.2009 22:07

hej šerlok ale TUNÁ nemáme jazykovú poradňu!!

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 30.1.2009 08:04

Sherlock reaguje správne-treba na to poukazovať,a to vždy.Stránky by mali mať patričnú úroveň,a k tej patrí aj pravopis.

Reagovať na správu

portret

bršo 30.1.2009 09:09

Maroš pasujem ťa na Maroša "Ľudevíta" Durdiaka dozorcu a náprvcu nad všetkými krivdami a mrzkosťami spáchanými na našej ľubozvučnej materinčine.

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 30.1.2009 10:25

Srdečná vďaka Brso!Neviem,či aj zaspím...

Reagovať na správu

portret

bršo 30.1.2009 11:22

je to tu celé off topic a malo by sa to zmazať, ale medzitým pridám link na celkom dobrý článok http://trnka.blog.sme.sk/c/8888/Kto-t u-h...

Reagovať na správu

portret

gaspi pokročilý 30.1.2009 09:23

no otvoril som si slovník slovenského jazyka a hádajte čo som tam našiel: " TU hovorovo i TUNÁ", takže šerlok reagoval nesprávne a poukazoval na hlúposť!

Reagovať na správu

portret

serpico atlasár 30.1.2009 10:11

Gaspi, pamatas i v skole, niekto gramatiku jednoducho nevedel, niekomu to bolo jedno, ini vedeli,...v normalnej diskusii sa akpeptuje (ja urcite) vselico (hrubka ma tiez trosku zarazi), ine je to napr. v atlase,...
...ak sa listok nehybe, treba ho tuná rozhybat aspon malichernou k.k.tovinou,...

Upravila: Struhárová

Reagovať na správu

portret

sharlock.h.am 30.1.2009 10:22

A to som tak trochu chcel. Rozhýbať listy, nech to trochu ožije.

Reagovať na správu

portret

luccientes 30.1.2009 12:59

myslim Vlado že by si si tie vulgarizmy mohol nechat do krcmy

Reagovať na správu

portret

ivo atlasár 30.1.2009 20:58

Ak náhodou ešte nevieš a nikto ti to ešte nepovedal, za vulgarne vyjadrovanie "tu už boli aj konto zrušili". (tretia fľaška pre Amandi- za robotu.)

Reagovať na správu

portret

serpico atlasár 30.1.2009 23:56

..beriem na vedomie, koncim s hrubostami,...Amandi sa budem revansovat!...

Reagovať na správu

portret

sharlock.h.am 30.1.2009 10:18

Máš pravdu, je to tam. Ale aj tak mi výraz "tuná" trhá uši!!!

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 30.1.2009 09:36

Ak aj áno, tak primerane/súkromná správa/,ale táto diskusia je o niečom inom a nie o pravidlách slovenského pravopisu!Iste sú na slovenský pravopis vhodnejšie stránky,tie treba vyhľadať."Obal nemá mať prednosť pred obsahom!"

Reagovať na správu

portret

smihula pokročilý 30.1.2009 18:02

Máš pravdu, súhlasím.

Reagovať na správu

portret

PeterRet pokročilý 29.1.2009 18:12

No, ja som sa na práve na tento problém minule trochu pozeral a podľa toho, čo som našiel, sa lišajníky oficiálne zaraďujú pod huby. Je to údajne preto, lebo rastlinný symbiont sa v prírode vyskytuje aj osamote a je schopný normálnej samostatnej existencie - má preto osobitné meno patriace do ríše rastlín. Hubová zložka na druhej strane tvorí väčšinu objemu lišajníka a nie je schopná samostatnej existencie. Preto sa na zachovanie jednoznačnosti lišajníky zatrieďujú podľa svojho mykosymbionta pod huby. Tu sú len dva krátke citáty. Prvý z http://en.wikipedia.org/wiki/Lichens : "Lichens are named based on the fungal component, which plays the primary role in determining the lichen's form." A druhý z http://nhc.asu.edu/lichens/lichen_info/l... : "Taxonomy lichens simply interprets lichens as a special form of a fungus which has found a way to exploit algal cells or cyanobacteria. Lichen names therefore apply to the fungus alone as well as to the lichen symbiosis, the way this fungus is associated with algae or cyanobacteria. This concept may be difficult to understand but there are several reasons why the taxonomy of lichens is largely the taxonomy of lichenized fungi. The mycobiont is an obligate symbiont. Under natural conditions lichen fungi have not been found free-living. The photobiont cells are facultative symbionts which an frequently be found independent of the lichen symbiosis. A huge diversity of lichen fungi can be distinguished whereas only very few species of photobionts have been found in a lichen symbiosis."

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 30.1.2009 14:01

Dakujem za prispevok aj tebe. Je to, zda sa, naozaj dost diskutabilna vec..

Reagovať na správu

portret

PeterRet pokročilý 30.1.2009 21:50

Ešte som našiel aj jeden slovenský zdroj hovoriaci o zatriedení lišajníkov medzi huby: http://www.bioweb.genezis.eu/index.php?c... . A nakoniec zaujímavý a pomerne komplexný článok o taxonómii lišajníkov (aj keď je tu iba v podobe referátu): http://referaty.hladas.sk/referat.php/li... .

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 30.1.2009 15:10

Vazeni, davam na zvazenie moderatora, ci diskusiu, alebo jej cast ponecha, alebo ju zmaze. Za prezentaciu nazorov vsetkym dakujem.

Reagovať na správu

portret

Špacír 30.1.2009 16:06

Správny názor Vlada, Milka nedaj sa odradit.

Reagovať na správu

portret

Amandi pokročilý 31.1.2009 09:16

Diskusiu nezmažem, táto stránka je aj o ľuďoch a teda aj o ich prejavoch. Iba ak by ma všetci diskutujúci požiadali.

Reagovať na správu

portret

sharlock.h.am 1.2.2009 17:19

Ospravedlnenie /skoro/ všetkým. A najmä Milke /milustek/. Prepáč, ale mal som zlé obdobie. Povieš "no a čo". Prišiel som k počítaču, a tu "tuná". Ani som nečítal ten príspevok. Nie som ani slovenčinár. Ale určité výrazy mi dvíhajú adrenalín. A potom Ťa to ženie ďalej. Provokuješ, chceš sa uvolniť a nakoniec zistíš, že niekomu ubližuješ. Ešte raz, PREPÁČ!!!.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 1.2.2009 18:22

V pohode, nemusis sa ospravedlnovat. u nas sa slovko "tuná" používa ako bezny hovorovy vyraz . Aj ked ti to mozno lezie na nervy, ak chces, mozes napisat svoj nazor na lisajniky. U nas bezne rastie predovsetkym diskovnik murovy a diskovka bublinata. Tieto druhy asi nie su tak citlive na znecistenie zivotneho prostredia ako ine druhy. Rastu prakticky vsade, na muroch aj na kore stromov.

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 1.2.2009 22:30

Diskovník je aj u nás hojný,ja ho nachádzam hlavne na konárikoch stromov,a je mimoriadne fotogenický.V týchto zimných mesiacoch vždy poteší.

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 1.2.2009 21:48

Konečne" rozumná reč"!

Reagovať na správu

portret

jarmila mykológ, atlasár 9.2.2009 20:31

Diskovník múrový, Xanthoria parietina preradený do sekcie rastlín http://rastliny.nahuby.sk/atlas-rastlin/... , myslím, že lišajníkom tam bude lepšie.
Prosím všetkých, ktorí by našli ešte nejaký lišajník zaradený medzi huby (vyplynulo to z toho, že v minulosti sme tu žiadny atlas rastlín nemali), aby mi poslali súkromnú správu, resp. ju môžu poslať aj Rolandovi

Reagovať na správu