Úvodná stránka » Diskusné fóra » Iné diskusné témy »

vedomostná súťaž - muchotrávka červenkastá


portret

Nad Váhom 29.7.2010 09:32

Správna odpoveď: ryhovaný prsteň a hladký okraj klobúka !?!?!?!?!?!?!

ale:
Dermek/Lizoň-Malý atlas húb (str. 266):Klobúk ... jemne, niekedy nezreteľne ryhovaný...
Smotlachův atlas hub (str. 234): Klobouk někdy bývá na okraji rýhovaný.

Tak ako, je to ešte vedomostná súťaž, alebo súťaž o chytákoch, ktorých výklad má v rukách výlučne zostavovateľ súťažných otázok?

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 29.7.2010 09:45

To isté sa píše v publikácii Dermek: Huby lesov, polí a lúk - jemne ryhovaný klobúk.
Stačí sa aj pozrieť na kresby a fotky v iných atlasoch alebo aj na na huby.sk.

Reagovať na správu

portret

Holubinka 29.7.2010 10:30

Áno, presne ste to trafili. Je to súťaž o chytákoch, lebo si pán moderátor rád robí z ľudí blázny. Na predminulú otázku nebola uvedená ani jedna správna odpoveď, čo dobre vedel moderátor aj dr. Kautmanová. Takže minulá m.červenkastá ma tak veľmi nerozčúlila, lebo trocha ryhovania je viditeľná vždy - za viac ako 50 rokov svojho hubárenia som este "ruzovku" s celkom hladkým prsteňom nenašla. Zato dnešná otázka si z nás robí blázny, alebo nám chce urobiť radosť. V podstate sú správne tri odpovede zo štyroch. Nesprávna je iba tá haringová vôňa. Možno si teda vybrať, či je tým hlavným hľadiskom tmavomodrá farba klobúka, čo nie je príliš časté u druhých húb, alebo oriešková chuť, ktorú takisto nemá až tak priveľa húb, alebo nelámavé a akoby mastné lupene, které rovnako nie sú práve u tejto huby ktovieakou výnimkou. Tak možno tým pán šéf kompenzuje predminulý dotaz, kde ani jedna odpoveď nebola správna /správnu, ako píšete, si zo 4 nesprávnych vybral moderátor/. Takisto z týchto troch správnych odpovedí si vyberie jednu správnu a tie zvyšné správne budú vyhlásené ako nesprávne.

Tak je. Len si zvykajme na spravodlivosť v tržnej ekonomike ...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 29.7.2010 14:14

tak tak, stačí pozrieť foto aj tu na stránkach

Reagovať na správu

portret

beercards 29.7.2010 17:40

Navrhujem túto otázku anulovať, alebo uznať aj ryhovaný klobúk !!!

Reagovať na správu

portret

yuyka atlasár 29.7.2010 18:43

http://www.nahuby.sk/atlas-hub/Amanita-p...

Slovo odborníka - dr. Ivona Kautmanová
Poznámka:

Táto pekná huba patrí medzi najnebezpečnejšie druhy v našej prírode a je po muchotrávke zelenej asi najčastejšou príčinou otráv. Niekedy totiž na nerozoznanie pripomína vyblednutú muchotrávku červenkastú, ktorá je jedlá a chutná, či ešte viac muchotrávku hrubú, ktorá je takisto jedlá, aj keď menej kvalitná. Hubári, ktorí sú zvyknutí zbierať tieto dva druhy sa môžu pomýliť veľmi ľahko.

Pomôcka pre ľudí s dobrým zrakom: muchotrávka tigrovaná má ryhovaný okraj klobúka a hladký prsteň, kým muchotrávka červenkastá má hladký okraj klobúka a ryhovaný prsteň. Vyskytuje sa v listnatých a ihličnatých lesoch. Je pomerne hojná

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 29.7.2010 22:03

Priznam sa, tiez som nad tou otazkou dlhsie vahala, pretoze sama mam nafotenu dospelu muchotravku cervenkastu, kde je vidiet ryhovanie na okraji klobuka. No u mladych plodnic ryhovanie vobec nevidno, az u vyvinutejsich, kdezto "pantherina" ma okraj klobuka ryhovany zretelne. No a co, aj ja som utala - pri peniazocke, ale beriem to sportovo. Bez trosky napatia by sutaz nemala tu spravnu atmosku

Reagovať na správu

portret

vr 30.7.2010 13:24

Uplne s Vami súhlasím! Bolo by to spravodlivé!!! Viď knihu Aurel Dermek Naše huby, vydavateťstvo obzor, str.77, porovnávacia tabula IV, kde je vyslovene zvýraznené, že muchotrávka červenkastá má okraj klobúka rýhovaný.

Reagovať na správu

portret

palin atlasár, entomológ 29.7.2010 19:06

Nezvyknem tu veľa diskutovať, no tvoj príspevok ma prebral. Takže tri správne odpovede! No toto "...nie je príliš časté u druhých húb..."
"...chuť ktorú nemá až tak priveľa húb..."
"...lupene ktoré nie sú ktovieakou výnimkou..."
To sú argumenty? Diletantské, subjektívne, ničnehovoriace názory. Prepáč.
Tiež hubárčim 50 rokov. Nehanbím sa však za to, že vyhľadávam názory odborníkov, alebo skúsenejších hubárov a snažím sa študovať určovacie kľúče. I keď ide "iba" o plávky.
S ohľadom na súťažiacich ktorí ešte neodklikli svoju odpoveď, prípadné podrobnejšie názory si môžeme vysvetliť 5.augusta po 9.hod.

PS
Správnosťou mojej odpovede na dnešnú otázku nie som si vôbec istý

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 29.7.2010 22:38

yuyka L.D. ma pravdu vo vsetkych Dermekovych atlasoch sa uvadza jemne ryhovany klobuk. Holubinka pri plavke je len 1 spravna odpoved

Reagovať na správu

portret

yuyka atlasár 30.7.2010 07:42

Viem, ze je, sama som to doma v Dermekovi nasla, napriek tomu sa mi to nepozdavalo a dala som podla seba - hladky, lebo som si spomenula, ked som muchotravky vyprazala, ze mali hladky okraj. Toto info som nasla v atlase dodatocne, az po zodpovedani otazky. Okrem toho jemne ryhovany nieje ryhovany, ak to ma byt urcovaci znak.. musi to byt jasne, ale nechcem sa handrkovat o slovicka, ja som osobne isla podla vlastnych poznatkov..

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 30.7.2010 08:41

Reagovať na správu

portret

Janko44 pokročilý 1.8.2010 22:19

Úplne s vami súhlasím. Aj ja som zistil, že každá z tých troch odpovedí môže byť považovaná za správnu. Aspoň tak to uvádza atlas Poznávajme huby - Dermek - Pilát - Vydavateľstvo Veda - 1974 - na strane 224 a 225. A k predchádzajúcej otázke - muchotrávka červenkastá: V tom istom atlase na strane 204 uvádzajú klobúk slabo ryhovaný, prsteň na vrchnej strane ryhovaný. Tak naozaj, kde je pravda?

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 2.8.2010 00:16

Musím sa zastať tvorcov otázok.

Stačí si otvoriť fotky na NAHUBY
muchotrávka červenkastá (Amanita rubescens)
muchotrávka tigrovaná (Amanita pantherina)
a porovnanie v DVOJNÍKOCH
http://www.nahuby.sk/atlas_hub_dvojniky_...

a odpoveď je jasná. Je prirodzené, že názory na znaky sú rôzne, veď huby nie sú narobené na výrobnej linke, znaky sú niekedy nejednoznačné a aj odborníci sa v znakoch niekedy rozchádzajú. V drvivej väčšine prípadov však tie znaky sú tak, ako boli uvedené v správnej odpovedi. Podstatné je, keďže nehráme o zlaté galoty, že sa z toho poučíme a tieto znaky si budeme viac všímať a uvedomovať. Nie je podstatné to, že niekto náhodou pozrel iba ten zdroj, ktorý uvádza aj iný znak a to ho pomýlilo.

Reagovať na správu

portret

SauceBox 2.8.2010 08:28

Diskusia plní účel. Dáta sa točia. Možno aj v závitoch sa niečo uchytí.

Reagovať na správu

portret

Ťapka 3.8.2010 18:02

Husi, suhlasim s tebou. Kazdy, kto chce sa urcite nieco nove nauci a pouci! Aspon ja to tak vnimam. Risa hub je tak velmi zlozita a variabilna, ze sa stale treba ucit!

Reagovať na správu

portret

mirec666 5.8.2010 11:33

Súhlasím celý život sa učíme ale ak viem, že mám pravdu a potvrdím si ju aj z iných zdrojov a niekto ju vyhodnotí ako zlú ten pocit krivdy zostáva a môže odradť od ďalšej účasti v súťaži...

Reagovať na správu

portret

Nad Váhom 3.8.2010 20:10

Tak si teda rovno povedzme, že zakázaná hubárska literatúra je napr. Smotlacha a Dermek a povolená jedine Hagara a Škubla alebo len internet?
A ešte by som doporučoval nazrieť do učebnice logiky a pracovať s ňou pri zadávaní otázok...
Správne odpovede na otázky by nemali byť lotériou, ale skúškou vedomostí hubára.

Reagovať na správu

portret

palin atlasár, entomológ 3.8.2010 22:46

S tou logikou máš pravdu. Ale malo by to platiť i pri voľbe odpovede. Logické je, oprieť sa o odborné texty z viacerých zdrojov, nemusí to by hned prvý na ktorý siahnem. A pridať vlastný poznatok (ako píše Yuyka).
Zoberme respondentov 1-200 v otázke 10 bodovalo cca 98,5 %
v otázke 11 cca 93 %
Na lotériu celkom obstojná úspešnosť ?

Reagovať na správu

portret

SauceBox 4.8.2010 00:12

Iná teória:
Zaváňa to únikom informácií, alebo tí hore majú "gule" ...na veštenie

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 4.8.2010 07:04

este ze iba teoria

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 7.8.2010 13:30

muchotrávka červenkastá OBR 120555 / rýhovaný prsteň!!!

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 7.8.2010 14:01

?

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 7.8.2010 14:57

Omyl -okraj klobúka.

Reagovať na správu

portret

dudo 5.8.2010 11:42

Ja som tiež čerpal z www nahuby sk ako Zuzka. O rozdiel medzi danými hubami som sa zaujímal ešte skôr ,takže som si odpoveď len potvrdil.

Reagovať na správu