Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

Nomenklatúra a taxomómia


portret

lajko mykológ 12.4.2007 23:22

V téme Zlepšenie atlasu sa otvorila vážnejšia diskusia na tému názvoslovie a taxonómia. Svojim názorom sa pokúsim otvoriť samostatnú diskusiu k tomuto dlhodobému problému.
Väčšina z tých, ktorých tento problém trápi časom pridu na to,že nemá význam sa tým veľmi zaoberat a že je to strata času. Dávnejšie som sa tým tiež trápil a bol sov aj v názvoslovnej komisii pri tvorbe Check listu ale už ma to prešlo. Pochopil som, že odborná monenklatúra je taký živý organizmus že sa to dá ťažko len sledovať, nie to sa tým ešte riadiť. Mnohý autori huby preraďujú do iných rodov pričom im dávajú nové mená iní zasa zisťujú zpoza písacieho stola či nebola tá-ktorá huba pomenovaná niekým skôr a teda to meno je platné. Preto je dôležité vedieť o ktorú hubu sa pri použitm mene jedná. Ja osobne sa pridŕžam Index Fungórum i ked s niektorými vecami tam nesúhlasím. Keďže je tam viac ako 350000 názvov ani autor nie je schopný nie je schopný stíhať registrovať všetky platné zmeny. Súhlasím s tým aby sa vychádzalo v odbornom názvoslový z Index Fungorum.
Ešte krátko k slovenskému názvosloviu:
V 70-tich rokoch vytvorila skupina mykológov(Fábri,Dermek,Lizoň...)slovenské názvoslovie, ktoré ale žiaľ nikdy nevyšlo oficiálne knižne,bolo však dlhé roky uznávaným základom. Pred pár rokmi bol urobený Check list kde slovenské mená boli použité hlavne z pôvodného vyššie uvedeného diela.Žiaľ slovenský autori nerešpektujú toto doteraz zaužívané názvoslovie a dávajú hubám nové mená. Z tohoto vzniká pri používaní slov. názvoslovia značný chaos a hubári používajú mená podľa literatúry ktorú majú k dispozícii. Niekedy si však nerozumia hoci hovoria tým istým jazykom. Ja odporúčam používať slov. mená podľa Check listu.
Záver z tohoto dlhého príspevku je, že sa netreba veľmi trápiť s nomenklatúrou. Dôležité je vedieť o čom je reč a kde nájsť k tomu informácie.
Dúfam, že som vás neuspal, takže príhovor k taxonomii radšej nabudúce.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 13.4.2007 01:25

Neuspal, je 1:25 v noci a ja som hore... Bolo to vyjadrené veľmi výstižne.

Reagovať na správu

portret

peter_p 13.4.2007 08:37

Pekne si to popísal. Len miesto značný chaos si mal napísať nehorázny bordel.Orientovať sa v názvosloví je umenie.

Reagovať na správu

portret

Husi moderátor, atlasár 13.4.2007 09:43

Je to obdobné, ba možno ešte horšie, aj v iných odvetviach botaniky, napr. u kaktusov, veľmi sa mi páčilo prirovnanie k živému organizmu, myslím, že to úplne sedí.

Reagovať na správu

portret

sibyla pokročilý 13.4.2007 11:15

Napísal si to veľmi výstižne, Lajko. Ako naivný amatér som sa domnievala, že v názvosloví je poriadok. Keď som zistila, že to tak nie je, že sa nemôžem spoliehať na názvy nielen slovenské, ale ani latinské, skoro ma to položilo. Lenže láska k prírode človeka jednoducho nepustí Plazila som sa ďalej, a keď som rovnaký neporiadok objavila v názvosloví rastlín, už ma to ani veľmi neprekvapilo. Som rada, že si potvrdil, že sa tým netreba zaťažovať a hlavne sa nenechať znechutiť.

Reagovať na správu

portret

jarmila mykológ, atlasár 13.4.2007 11:37

ďakujem za ozrejmenie niektorých doteraz mnou iba tušených vecí; rada by som sa opýtala, či všetky synonymické názvoslovia sú prípustné na používanie, alebo je lepšie prechádzať plynulo na názvoslovie, ktoré je teraz v checkliste ako správne? podľa toho, čo si napísal, zdá sa, že o nejaký čas budú druhy priradené inam a zasa budú pomníčky nových botanikov, mykológov postavené a my sa budeme učiť odznova...

Reagovať na správu

portret

lajko mykológ 13.4.2007 12:44

Nie je to ľahká otázka a nedá sa na ňu ani v krátkosti odpovedať. Slubujem, že na ňu odpoviam v ramci príspevku ku taxonómii s ktorou úzko súvisí cez víkend.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 13.4.2007 14:35

Je to tak, učiť sa, učiť sa, učiť sa. Správny je každý názov, ktorý nebol spochybnený väčšinou. Vysvetlím to na príklade - Xerocomus - suchohríb a iné rody hríbovitých húb uznávajú v Amerike pod všeobecnejším názvom Boletus. Boletus subtomentosus, Boletus taký, onaký..., taktiež tmavohríb majú pod podhríbmi. Je to len otázka názoru. Niekto v sieťke vidí nový rod, iný sieťku vidí aj na suchohríbe, tak to radí do rodu Boletus. Taká je veda zvaná taxonómia... nepomôžeme si.

Reagovať na správu