Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

bedľa jedovatá


portret

Palo70+ 11.2.2015 08:22

Ako je správnejšie? Macrolepiota venenata alebo Chlorophyllum venenatum? Alebo som úplne vedľa?

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 11.2.2015 09:25

podľa IF Chlorophyllum rachodes

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 11.2.2015 09:42

Pozrel som si uvedený odkaz http://www.nahuby.sk/atlas-hub/Chlorophy... , tam dole v poznámke je: bedľa červenejúca záhradná - Macrolepiota rhacodes var. hortensis = Chlorophyllum rhacodes. Podľa niektorých je záhradná totožná s jedovatou. Čo sa týka záhradnej, na inom mieste máme Chlorophyllum brunneum , kde však je uvedené, že "na ruderálnych miestach možno nájsť i bedľu jedovatú, ktorá sa líši ..."

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 11.2.2015 10:19

Chlorophyllum rachodes (Vittad.) Vellinga, Mycotaxon 83: 416 (2002)

Synonymy:

Agaricus procerus b rachodes (Vittad.) Rabenh., Deutschl. Krypt.-Fl. (Leipzig) 1: 574 (1844)
Agaricus rachodes Vittad., Descr. fung. mang. Italia: 158 (1835)
Agaricus rachodes var. candidus Bagl., Nuovo G. bot. ital. 18: 233 (1886)
Agaricus rachodes Vittad., Descr. fung. mang. Italia: 158 (1835) var. rachodes
Chlorophyllum venenatum (Bon) C. Lange & Vellinga, Svampe 50: 23-42 (2008)
Lepiota procera var. rachodes (Vittad.) Massee, Brit. Fung.-Fl. (London) 3: 234 (1893)
Lepiota rachodes (Vittad.) Quél., Mém. Soc. Émul. Montbéliard, Sér. 2 5: 70 (1872)
Lepiota rachodes (Vittad.) Quél., Mém. Soc. Émul. Montbéliard, Sér. 2 5: 70 (1872) f. rachodes
Lepiota rachodes f. riograndensis Rick, (1939) OBR 1937
Lepiota rachodes subsp. puellaris Fr., Monogr. Hymenomyc. Suec. (Upsaliae) 2(2): 285 (1863)
Lepiota rachodes (Vittad.) Quél., Mém. Soc. Émul. Montbéliard, Sér. 2 5: 70 (1872) subsp. rachodes
Lepiota rachodes (Vittad.) Quél., Mém. Soc. Émul. Montbéliard, Sér. 2 5: 70 (1872) var. rachodes
Lepiotophyllum rachodes (Vittad.) Locq. [as 'Lepiotophyllum rhacodes'], Bull. mens. Soc. linn. Soc. Bot. Lyon 11: 40 (1942)
Lepiotophyllum rachodes (Vittad.) Locq., Bull. mens. Soc. linn. Soc. Bot. Lyon 11: 40 (1942) var. rachodes
Leucocoprinus rachodes (Vittad.) Pat., Essai Tax. Hyménomyc. (Lons-le-Saunier): 171 (1900)
Macrolepiota rachodes (Vittad.) Singer, Lilloa 22: 417 (1951) OBR 1949
Macrolepiota rachodes (Vittad.) Singer, Lilloa 22: 417 (1951) OBR 1949 f. rachodes
Macrolepiota rachodes (Vittad.) Singer, Lilloa 22: 417 (1951) OBR 1949 var. rachodes
Macrolepiota rachodes var. venenata (Bon) Gminder, Die Großpilze Baden-Württembergs, 4. Ständerpilze: Blätterpilze II (Stuttgart): 443 (2003)
Macrolepiota venenata Bon, Docums Mycol. 9(no. 35): 13 (1979)


Chlorophyllum brunneum (Farl. & Burt) Vellinga, Mycotaxon 83: 416 (2002)

Synonymy:
Lepiota bohemica Wichanský, C.C.H. 38: 103 (1961)
Lepiota brunnea Farl. & Burt, Icones Farlowianae 8: pl. 6 (1929)
Lepiota rachodes var. hortensis Pilát, Klíc Kurc. Naš. Hub Hrib. Bedl. (Praha): 422 (1951)
Macrolepiota bohemica (Wichanský) Krieglst. & Pázmány, in Pázmány, Z. Mykol. 51(1): 53 (1985)
Macrolepiota bohemica (Wichanský) Krieglst., Z. Mykol. 47(1): 83 (1981)
Macrolepiota brunnea (Farl. & Burt) Wasser, Libri Botanici 9: 82 (1993)
Macrolepiota rachodes var. bohemica (Wichanský) Bellù & Lanzoni, Beitr. Kenntn. Pilze Mitteleur. 3: 191 (1987)
Macrolepiota rachodes var. brunnea (Farl. & Burt) Candusso, in Candusso & Lanzoni, Lepiota s.l. Fungi Europaei vol. 4 (Saronno): 535 (1990)
Macrolepiota rachodes var. hortensis (Pilát) Wasser, Flora Gribov Ukrainy, [Fungal Flora of the Ukraine. Basidiomycetes. Agaricaceae] (Kiev): 298 (1980)

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 11.2.2015 10:40

Chlorophyllum rachodes (Vittad.) Vellinga, Mycotaxon 83: 416 (2002) má teda synonymum aj Chlorophyllum venenatum (Bon) C. Lange & Vellinga, Svampe 50: 23-42 (2008), resp. Macrolepiota venenata Bon, Docums Mycol. 9(no. 35): 13 (1979). Dá sa z toho usudzovať, že jedlá bedľa červenejúca je zároveň bedľa jedovatá?

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 11.2.2015 10:43

V Európe rastú len tri druhy Chlorophyllum:

Ch. olivieri (M. rhacodes var. bohemica) - lesná, tmavá
Ch. rachodes (M. rhacodes var. rhacodes) - lesná/ruderálna - bledá, s kyjakovitým zakončením
Ch. brunneum (M. rhacodes var. hortensis) - ruderálna/lesná - bledá s odsadenou hľuzou, trsovitá

Ktorá z nich je jedovatá, nie je preukázané, ale najskôr jedna z tých ruderálnych alebo aj obe.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 11.2.2015 11:50

Super, ďakujem. To sa mi páči, urobilo mi to poriadok v hlave. Dá sa takýto poriadok urobiť aj v rode Macrolepiota?

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 11.2.2015 12:31

Tam treba pozerať na hlúbik - či má alebo nemá zreteľne šupinkatý povrch. Najjednoduchšie vysvetlenie je tu:


- hlúbik zreteľne šupinkatý, viac-menej hnedý

červenejúca dužina:

M. permixta - trochu do červena, dužina a hlúbik červenejú

nečervenejúca dužina:

M. olivascens - ružovkastý výtrusný prach
M. procera - klobúk s hnedastými šupinami, biely výtrusný prach
M. fuliginosa - klobúk so sivohnedými šupinami, lupene často rozvidlené, biely výtrusný prach

- hlúbik bez výraznejších šupín, bledý:

M. excoriata - klobúk bledý, šupinky krémove až bledo sivohnedasté, často mimo lesa
M. konradii - veľká hviezdicovitá šupina v strede klobúka (pozor, často sa zamieňa za M. procera s neroztrhanou plachtičkou, ale tá má šupinatý hlúbik!)
M. prominens - hlúbik veľmi dlhý, plodnice mohutnejšie
M. mastoidea - hlúbik dlhý, plodnice útlejšie (zahŕňa druh M. rickenii)
M. fuligineosquarrosa - hlúbik krátky a relatívne hrubý, šupiny tmavšie hnedé, rovnomernejšie usporiadané

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 11.2.2015 14:04

Ďakujem pekne, budem sa toho držať (hoci ma trošku znepokojujú menšie rozdiely v porovnaní s http://www.nahuby.sk/atlas-hub-zoznam-ro... , ale len trošku ).

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 17.2.2015 19:53

Nie, lebo hlúbik je výrazne šupinatý. Mala by to byť M. procera, prípadne ešte M. fuliginosa.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 18.2.2015 08:37

Tiež som tak uvažoval, ale na tej stránke to bolo uvedené ... zrejme zle

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 3.10.2018 10:52

predsa však neviem, ktorá by toto https://ibb.co/mULkYe mohla byť, asi z okruhu mastoidea - prominens ??

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 3.10.2018 12:03

Najskôr z toho okruhu.

Reagovať na správu

portret

hrbik 4.10.2018 09:52

Videl som nejaký kľúč na určovanie bedlí a vystupujú tam aj affinis, phaeodisca, Heimii, to sú nejaké synonymá či variety? A tiež som si všimol, že raz sa píše rhacodes a inokedy rachodes, je to to isté?

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 5.10.2018 22:07

Dobré by bolo uviesť zdroj.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 6.10.2018 09:42

Spravodajca SMS č. 32 z júla 2005 uvádza prehľad slovenských bedľovitých húb. Nie je to síce kľúč, ale M. affinis (bedľa príbuzná) i M. phaeodisca (bedľa aká?) sú tam uvedené. Heimii tam nie je. Zaujalo ma tam tiež, že strieška bedľovitá patrí do Chlorophyllum (bedľovka?) a že rody bedľovec a bedlica nemožno spoľahlivo oddeliť.
Mikšík a Kunca v 1000 slovenských a českých hubách (str. 588) pre bedľu červenejúcu uvádzajú Ch. rhachodes (to do tretice k hríbikovi: rachodes, rhacodes, rhachodes)

Reagovať na správu

portret

hrbik 6.10.2018 11:14

Žiaľ zdroj nemám, len moje nedokonalé poznámky. Heimii by mala byť príbuzná excoriate alebo affinis a tam niekde (tiež pri mastoidea?) by mala byť aj phaeodisca. Sú to však pre mňa iba slová, nevyznám sa.

Reagovať na správu

portret

hrbik 13.10.2018 19:26

Niektoré témy sa čiastočne opakujú:
https://www.nahuby.sk/diskusia.php?paren...

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 19.10.2018 12:04

Áno, Heimii a excoriata by mali byť blízke, rozdiel by mal byť v tom, že Heimii má klobúk o trošku väčší, ale hlavne sa pokožka na ňom rozpukáva na radiálne vlákna od kraja smerom k stredu. Na excoriate sa pokožka trhá od kraja na šupiny alebo drobné, radiálne usporiadané útržky (teda údajne, podľa kľúča z roku 1993 - Procházka)
Šupiny na klobúku oboch by mali byť nesfarbené, resp. len trochu tmavšie ako pod nimi presvitajúca dužina. Affinis by mala mať naopak šupiny kontrastné v porovnaní s farbou dužiny, podobne ako konradii.
M. phaeodisca som tam nenašiel, ale na wiki áno - https://en.wikipedia.org/wiki/Macrolepio...

Reagovať na správu