trúdniček štetinkatý
Coriolopsis gallica
Pred možnosťou upozorniť ostatných návštevníkov na fotografiu je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla. |
Nasledujúce fotografie
Diskusia k fotografii
dodenko pokročilý 26.12.2007 16:47
Zuzulienka, súhlasím s Tebou. Tá odborná debata veľmi dobrá, ale ja nem rozumiem....
IgorK atlasár 25.12.2007 16:47
tak som Janci pozrel a vyzera to ako celkom zaujimavy oriesok. najviac sa to podoba na nodulosus alebo radiatus, ale ak sa nemylim, tie nemaju na vrchu stetinky ako vidno tu na obr. skusil by som sa zamerat este na rod Coriolopsis.
Janisto správca galérií, atlasár 25.12.2007 19:56
no Igorko tie štetiny som videl na Škutinovci galskom,čo ty na to
IgorK atlasár 25.12.2007 20:03
ano Janci, galsky je aj moj horuci tip. este by nam to mohol Lajko potvrdit.
IgorK atlasár 25.12.2007 20:18
Janci, ja som videl na nete jedno foto - Coriolopsis gallica a podla neho by som z fleku povedal ze to je on. Lajko by nam len mohol povedat, ci este nie je nieco tomuto velmi podobne. urcite sa k tomu Lajko vyjadri, popripade mu posli PM, lebo aj mna to zaujima. :o) inac bol by som rad keby sa to potvrdilo, pretoze toto foto je dokumentacne "skvele!" a v buducnosti by sa podla neho lahko identifikovalo.
lajko mykológ 25.12.2007 22:53
Podľa tejto fotografie by som potvrdil,že sa jedná o Coriolopsis gallica,ktorá má väčšie póry ako Coriolopsis trogii.Pri makroskopickom rozoznávaní týchto dvoch druhov(nie je to vždy ľahké)je dôležitá farba dužiny.C.gallica má dužinu hrdzavohnedú a C. trogii ju má krémovoizabelovú.Inak sú často makroskopicky na nerozoznanie.
Tchert atlasár 26.12.2007 10:27
Coriolopsis trogii je tu v atlase vedený ako Trametes trogii. Plodnice sú často úplne rozliate a dužinu nie je možné posúdiť. V lužnom dunajskom lese je ich mrte a sú vďačnými objektami na fotenie. Hoci na prvý pohťad vyzerajú fádne, fotky detailov sú pekné.
lajko mykológ 26.12.2007 13:42
Najprv k plodnici a dužine:
Áno,v Dunajskom lužnom lese je táto huba dosť rozšírená,hlavne na topoľoch.Vytvára aj resupinátne(rozliate) plodnice,hlavne ak rastú na spodnej strane ležiaceho kmeňa.Túto istú vlastnosť má však aj C.gallica a často rastú na rovnakých substrátoch a stanovištiach.Preto pri makroskopickom určovaní je dôležitá farba dužiny prípadne jej reakcia.Aj pri resupinátnych plodniciach húb je dužina.Volá sa subikulum a je to rôzne hrubá časť plodnice medzi rúrkami a plochou prirastenou k substrátu.C.gallica má dužinu tmavú a pri reakcii s KOH(ak sa na ňu kvapne) výrazne stmavne ešte viac a a má póry skôr okrúhle.C.trogii má dužinu svetlú,bez reakcie na KOH a póry skôr pretiahnuté.
Teraz k tomu menu:
Ak odhliadneme od množstva synoným tak v modernej literatúre sa pre T.trogii používa aj meno Funalia trogii.Niektorí autori sa totiž prikláňajú k názoru,že Coriolopsis gallica a Trametes resp.Funalia trogii traba radiť do dvoch rozdielnych rodov.Iní chrošológovia Vampola,Ryvarden,Hagara aj ja zdieľame názor,že to patrí do rodu jedného.O dôvodoch sa rozvádzať nebudem,je to na dlhšiu diskusiu.Tu sa teda stretáme s prípadom,že aj v latinskom názvosloví môžu byť rôzne mená pre tú istú hubu.V slovenskom názvosloví pre tento prípad je to tak: Slovenské mená v tomto atlase boli zrejme preberané z Check listu.Tvorcovia sa však nezaoberali taxonómiou(čo ani pre široký rozsah nebolo možné)a zvolili variantu,že sú to rody dva.Preto dali slovenské meno pre Coriolopsis gallica= trúdniček štetinkatý a pre Trametes trogii= trúdnikovec srstnatý.Hagara,ktorý obe tieto huby uviedol vo svojej knihe Veľký atlas húb a prikláňa sa k názoru,že patria do jedného rodu nemohol použiť dve rozdielne rodové mená,musel vymyslieť pre ne rodové meno jedno.Dal im teda rodové meno "škutinovec" trogov resp galský.Toto meno požil aj Ján Komár pri pomenovaní pri tejto fotografii,pretože má zrejme spomínanú Hagarovu knihu a tu čerpe informácie.Hagara vytvára veľmi veľa nových slovenských mien,ktoré sa odlišujú od Check listu a teda aj od mien v tomto atlase.Toto vnesie pre užívaťeľov stránok,ktorí nemajú dastatok literatúri,nepoužívajú latinské názvy a riadia sa skôr slovenským názvoslovým značný chaos.
Nevidím v tom však až taký veľký problém pretože každý autor má právo na svoj vlastný názor a riešenie,ako sa v tom vyznať je na nás.Môj názor je,že pre účely tejto stránky by sa mali používať slovenské mená uvedené v atlase na týchto stránkach.
Odpustite, nedalo sa to kratšie.
Tchert atlasár 26.12.2007 14:25
Milý Lajko, ak píšeš rád a máš trocha času, tak píš čím viac. Sú veci a súvislosti, ktoré sa smrteľník ani nedozvie.
Šťastný zbytok sviatkov a celučičký rok 2008!
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 08:07
Lajko ďakujem za fakt vyčerpávajúce zhodnotenie nášho problému.čo sa týka tej dužiny tak to preverím,naštastie to nie je ďaleko.Dám vediať ako to je. ďakujem!!
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 13:59
Máš pravdu Lajko výsledok tohoto názvu je kniha Hagara a spol.ale použil ho aj Igor Hlavatý ešte vo februári minulý rok. Tu v atlese som tento názov neobjavil.Dávam na teba a opravujem názov ako je v atlase.
Ďakujem za fundovaný výklad!!!
lajko mykológ 26.12.2007 16:10
Janko,trochu si to pomotal.Hubu sme určili ako Coriolopsis gallica nie ako si zmenil meno na Trametes trogii.Správne by teda malo byť: Coriolopsis gallica = trúdniček štetinkatý.
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 16:25
no domotal som to riadne to tie "sviatky",ďakujem snáď je to už o.k.
lajko mykológ 26.12.2007 16:37
Janko,
ešte "sviatky" fungujú.Nie štetinatý ale štetinkatý a nie Cariolopsis ale Coriolopsis.
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 17:12
prepáč Lajko,že hovadím tie názvy (mám tu návštevu,tak len odskakujem),nanštastie je tu bdelý človek ktorý to postrehne,ešte raz ďakujem.
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 17:29
no nehovor ,že tebe sa to nikdy nestalo,že si všetko do...babral
Janisto správca galérií, atlasár 26.12.2007 22:02
tieto stránky sú úžasné ,ani nevieš koho stretneš...
Váš názor alebo poznámka
Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.
Informácie o fotografii
Autor fotografie:
Čas a miesto:
23. 12. 2007, Piešťany
Popis:
okolie Váhu
Identifikácia:
Podľa makroskopických znakov
Exsikát existuje
http://img292.imageshack.us/img292/1457/...
huba na reze
Ďalšie informácie:
ID: 95679; Zverejnené: 25. 12. 2007, Model:Canon PowerShot A640; Clona:f/8.0; Čas:13/10s; Blesk:Nie; Ohnisková vzdialenosť:12565/1000mm