Úvodná stránka » Diskusné fóra » Fotoškola »

Makroobjektív alebo telezoom?


portret

Cmeliak pokročilý 25.6.2011 14:35

Ahojte
Rád by som sa spýtal a dozvedel od niekoho, kto ma praktické skúsenosti, aký typ objektívu je vhodnejší na fotografovanie húb?
Makroobjektív alebo telezoom?
Myslím to všeobecne, kedy je cenová relácia približne rovnaká. Možno chcem porovnať neporovnateľné, ale sú vo výsledku nejaké očividné rozdiely?
Väčšinou čítam fotoškolu na Ephoto, no rád by som sa dozvedel nejaké informácie a rady od ľudí, ktorí priamo fotia huby.
Mám Nikon D5000 a rád by som si kúpil jeden zo spomínaných objektívov, oba naraz si dovoliť nemôžem.
Viem, že pri makroobjektíve je väčšinou zväčšenie 1:1, čo by mala byť pri fotení húb výhoda, ale podľa niektorých informácii telezoom pri veľkom ohnisku a malom clonovom čísle dokáže akoby "odpichnúť" objekt od pozadia, pozadie je rozostrené, výsledok pôsobí viac priestorovo.
Možno je hlúposť, na čo sa pýtam a profesionáli sa budú chytať za hlavu, ale nemám s tým skúsenosti, preto sa obraciam na skúsenejších a každá rada mi bude dobrá.
Ak by to niekoho zaujímalo, uvediem aj objektívy, nad ktorými som uvažoval:
Nikon AF-S Micro-Nikkor 60 mm f/2,8G ED
Nikon AF-S 70-300 mm f/4,5-5,6G ED VR
Otázka svetelnosti mi je jasná, ostatné mi jasné nie je
Pozeral som archív, či to tu náhodou nebolo rozoberané, no nenašiel som.

Vopred ďakujem za rady
Miro

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 25.6.2011 15:27

Micro. Okrem hromady kladných testov na nete skús pozrieť galérie Paľa Baksyho.

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 26.6.2011 08:33

Ďakujem za zastavenie.

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 25.6.2011 17:24

Micro.

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 26.6.2011 08:33

Ďakujem.

Reagovať na správu

portret

Erik77 správca galérií, pokročilý 25.6.2011 19:48

Ja by som jednoznačne tento:
http://www.najnakup.sk/Porovnaj_fotoobje...

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 26.6.2011 08:36

Áno, áno, 105-ku by som rád, ale tá už je mimo môj finančný limit
Ďakujem za zastavenie.

Reagovať na správu

portret

gaspi pokročilý 26.6.2011 12:42

tak skus 85/3,5

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 27.6.2011 08:25

Áno, aj nad tým som uvažoval, keďže je cenovo skoro rovnaký s tou 60-kou...

Reagovať na správu

portret

Recept 25.6.2011 22:21

No jednoznacne je najlepsim riesenim na huby makro objektiv s pevnym ohniskom a v kombinacii s medzikruzkami si ten moj neviem vynachvalit .ten telezoom je dobry tak na fotenie hmyzu ked ho nechceme vyplasit

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 26.6.2011 08:36

Ďakujem.

Reagovať na správu

portret

dodo[DK] pokročilý 26.6.2011 03:05

Miro, zoomový objektiv byl určen pro akční fotografii, např. různé reportáže, kdy fotograf nemá čas na nějaké přehazování pevných ohnisek (proto dříve každý "profík" sebou nosil dvě až tři "těla" s různým odstupňováním objektivů).

Zoomy v minulosti byly samozřejmě o dost dražší, než ohnisko napevno. Také si všimni, že velká většina (snad 98%) zoomů byla používána pro kinofilm, na větší formát (4,5x6 - 6x7cm) jich bylo sporadicky a na velký formát (9x12 - 18x24cm) ani jeden!

Ale pokud se ptáš, bez ohledu na výrobce, na rozdíl mezi zoomem a pevným makro objektivem a focením hub, tak Ti musím doporučit pouze makroobjektiv. Proč? Protože tento má skupiny a členy čoček nastaveny na focení úplně jinak, než třeba u portrétního pevného objektivu nebo zoomu. A to už nemluvím o ostrosti a podání barev (zoom je pro ostrost tím nejhorším ).

Pokud to s houbami myslíš vážně, tak kup makro! A otázka světelnosti objektivu Ti může být (pokud budeš fotit jen houby) celkem ukradená, protože potřebuješ hloubku ostrosti, a ta při cloně 2,8 není velká, spíše naopak, je velmi malá.

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 26.6.2011 09:10

Ďakujem za radu
Práve tá hĺbka ostrosti mi vŕta v hlave. Neviem totiž, či to chápem správne.
Viem, že na fotenie detailov zblízka je vhodný makroobjektív, ale keď pozerám fotografie robené makráčom, je hĺbka ostrosti naozaj malá, väčšinou sú fotené malé objekty alebo len nejaký detail z celku a ostrá je len časť objektu a ostatné je rozostrené, čo je určite autorov zámer. Ale nemám predstavu, ako to je pri fotení húb, hlavne väčších plodníc, keď budem chcieť, aby pri fotení zblízka bola ostrá celá plodnica. To budem musieť nastaviť väčšie clonové číslo, aby sa mi zvýšila hĺbka ostrosti. Lenže potom bude pravdepodobne ostré aj okolie a bude pôsobiť rušivo, alebo sa mýlim? Keďže má makráč pevné ohnisko, zostáva jedine odstúpiť ďalej od objektu, ale to sa zase zmení kompozícia. Robí sa pri fotení väčších plodníc húb makroobjektívom rozostrenie pozadia iba v PC, alebo je to možné dosiahnuť aj bez úpravy pri vhodnom nastavení pri fotení?
Preto som rozmýšľal aj nad tým telezoomom, aj keď nie je na takýto druh fotenia určený. Tam by som hĺbku ostrosti mohol ovplyvňovať okrem clonového čísla aj tým, že by som nemusel byť pri objekte tak blízko a mohol rozostriť okolie malým clonovým číslom.
Predpokladal som, že je na fotografovanie húb vhodnejší makroobjektív, len som si to nemal možnosť odskúšať v praxi, preto niektorým veciam dosť dobre nerozumiem a nechcem tu svojou neskúsenosťou šíriť nepravdy, možno si to vysvetľujem nesprávne.

Ešte raz vďaka

Reagovať na správu

portret

štalo atlasár 26.6.2011 17:48

No, až tak úplne jednoducho to nefunguje . Zabudol si nato, že so zväčšujúcou sa vzdialenosťou od objektu hĺbka ostrosti narastá, čiže áno, na jednej strane síce znížiš clonové číslo, na druhej strane v podstate čiastočne len kompenzuješ väčšiu hĺbku ostrosti , keďže si ďalej od objektu. Druhá vec je, že najmä u menších húb (objektov) by ti ani tá 300ka veľmi nepomohla, bez nejakej makropredsádky a pod., takže si ako v začarovanom kruhu (aj tak musíš bližšie, ako ti dovolí objektív). Pokiaľ huby, jednoznačne makráč, a pokiaľ môžem poradiť, tak niečo okolo 100 mm (univerzálnejšie ohnisko ako 60). Na značke až tak nezáleží . A čo sa týka rozostrenia pozadia pri použití makráča, veľmi záleží, čo je pre teba subjektívne dostatočné rozostrenie , ale najmä, aký objekt fotíš (trebárs u huby má vplyv najmä jej veľkosť a šírka klobúka), aké je pozadie a ako ďaleko je za objektom. Väčšinou ale nie je problém dosiahnuť slušné rozostrenie pozadia.

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 27.6.2011 07:40

Ďakujem za odpoveď, potešilo ma, že si ľudia na stránke dajú námahu a snažia sa poradiť

Reagovať na správu

portret

dodo[DK] pokročilý 26.6.2011 20:54

Peter odpověděl i za mě. , tj. makro, a ohniskovou vzdálenost a clonu si vysleduješ u fotografů tady i jinde v exifu. Stačí jen prohledat a uvidíš. Někteří fotografové fotí s houbou i biotop nebo alespoň jeho náznak (50-60mm), někteří pouze houbu (100mm a více).

Reagovať na správu

portret

Margot atlasár 26.6.2011 21:06

Ako aj štalo spomenul,odsadiť hubu od pozadia nie je vôbec jednoduché.Základ je byť vždy kolmo na hubu,mať objektív s foťakom v jednej rovine klobúkom a hlúbikom.Tým docieliš,že dostaneš hubu do hĺbky ostrosti pri najmenšej možnej clone a bude tým pádom krajšie odsadená a pozadie bude príjemnejšie a menej rušivé...

Reagovať na správu

portret

Margot atlasár 26.6.2011 20:56

Na fotenie húb je odpoveď jednoznačná,určite je vhodnejší makrobjektív akéhokoľvek ohniska.Tele síce môže objekt odpichnúť viac od pozadia,ale kresba a detaily nebudú nikdy na takej úrovni ako u makroobjektívu.Navyše by som spomenul,že by práca s moc dlhými ohniskami je už pri fotení húb zčasti komplikovaná,pretože musí byť fotič ďalej od huby a preto je dosť problém s upratovaním popredia pred hubou.Myslím,že s tým Nikkorom 60mm by sa fotilo výborne,je to kvalitné sklo ako je už Nikkora zvykom.Keď si však spomínal,že by si chcel mať huby ešte viac odsadené od pozadia(treba vyššie ohnisko) a nemáš už možnosť si kúpiť Nikkora 105mm,tak je tu ešte kopa lacnejších a taktiež vysoko kvalitných makroobjektívov okolo 100mm od Sigmy,Tokiny a Tamrona.

Reagovať na správu

portret

dodo[DK] pokročilý 26.6.2011 21:07

Pravda, taky bych Mirovi nejprve doporučoval tu 60tku, pokud by chtěl fotit něco podobného, jako tuto jeho fotku [273145], ale, a to už je pro Mira, by si měl kolem houby uklidit, tj. zkontrolovat "bordel" na pozadí i popředí, odlesky které ruší, apod.!

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 27.6.2011 08:10

Uf, to bol úder pod pás Vyťahovať na mňa moje vlastné nepodarené fotky
Ale máte pravdu, je to tak, ako píšete.
Zatiaľ som v štádiu nadšenca amatéra, veľmi ma to baví a snáď to bude časom lepšie.
Učiť sa, učiť sa, učiť sa...
Ešte raz dík, som rád za Vaše komentáre.

Reagovať na správu

portret

dodo[DK] pokročilý 27.6.2011 23:49

To není úder pod pás, to je odhad, jak bys chtěl, bez dalšího, fotografovat houby, tedy 50-60 mm.

Reagovať na správu

portret

Ivan1001 atlasár 26.6.2011 21:45

Myslím že toto je úplná a presná odpoveď na danú otázku.(myslím od Maroša)Zrozumiteľne a jasne.Ja som sa rozhodol pre tú 60mm,i keď musím uznať že by sa mi niekedy zišlo aj dlhšie ohnisko.

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 27.6.2011 07:52

Ďakujem za radu
Pravdepodobne budem musieť prehodnotiť značku, pozeral som už aj nejaké Sigma, Tokina a Tamron makráče s dlhším ohniskom. Ale asi mám nejaký zvláštny druh choroby, keď mi oko stále uchodí k Nikonu...
Ale peniaze nepustia. Buď kratšie ohnisko a Nikkor, alebo dlhšie, ale iný výrobca.
Musím vyhrať v Loto a bude po probléme

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 26.6.2011 23:17

70-300 na huby je úúúplne k ničomu!!! Mám aj makro aj 70-300. Viem o čo, píšem!

Reagovať na správu

portret

Cmeliak pokročilý 27.6.2011 07:44

Ďakujem za názor, pomohlo to v tej mojej neistote, keďže vlastníte oba a máte možnosť porovnania.

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 27.6.2011 09:17

Ten 60 mm objektív je myslím na huby OK. 70-300 je zasa dobrý na motýle a podobnú háveď, ktorá sa fotí na väčšiu vzdialenosť ale netreba ju veľmi zväčšovať. Ozajstné makro sa s ním ale nedá. Deklarované zväčšenie je nepoužiteľné.

Reagovať na správu