Úvodná stránka » Diskusné fóra » Diskusie o hubách »

Ľudové názvy húb


portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 29.7.2009 11:36

V časopise Spravodajca slovenských mykológov bežal istý čas seriál článkov od P. Škublu, v ktorých sa venoval ľudovým názvom húb na Slovensku. Napadla mi taká myšlienka, že by bolo dobré využiť internet na zber týchto názvov, aby nezapadli prachom a aby sa vedelo, čo a ako hubári volajú v rôznych končinách (vrátane historických názvov). Ak chcete prispieť do tejto diskusie s nejakými názvami, navrhujem písať to v tomto tvare:

druh huby (latinský, prípadne slovenský názov) - ľudový názov - obec (prípadne región), kde sa tento názov používa.

Môžete prispievať aj rozsiahlejšími zoznamami druhov. Z týchto názvov môžeme neskôr urobiť nejaký ucelený zoznam.

Reagovať na správu

portret

ahaihi 29.7.2009 12:30

som prividatá na Myjave a prekvapil ma názov pre masliak , tu ho volajú borák

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 29.7.2009 12:42

Ďakujem za príspevok.

Reagovať na správu

portret

Palček 30.7.2009 10:35

No ja poznám pod menom "Borák" Suchohríb Hnedý:o)

Reagovať na správu

portret

°Hunter° 24.8.2010 23:51

Ja tak isto pod názvom ´´borák´´ poznám suchohríb. Konkrétne,na jeseň tie maličké tvrdé s tmavou zamatovou hlavičkou. Tí čo chodia na Záhorie určite poznajú

Reagovať na správu

portret

ahaihi 27.8.2010 09:52

asi je to tým, že masliaky tu rastú v borovicovom lese

Reagovať na správu

portret

nikus 11.9.2010 22:23

Z okolia Senice suchohríb hnedý nazývajú "poddubáky"

Reagovať na správu

portret

Tatanka - Yotanka pokročilý 2.8.2015 22:24

Na Bytčiansku volajú masliaky podborováky.
Lebo rastú pod borovicami.

Reagovať na správu

portret

LacoG pokročilý, atlasár 3.8.2015 08:10

Limbach. Masliaky smrekovcové a obyčajné voláme lepáky.

Reagovať na správu

portret

gabriell 21.10.2020 09:16

V Zborove (okr. Bardejov) volajú masliak "sošňak", tiež je to odvodené od borovice, resp. sosny.

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 29.7.2009 13:56

Prispejem názvami z okolia Banskej Bystrice(určite nejaké zabudnem,doplním neskôr)

Čírovnica májová(Calocybe gambosa) - tančok

Hríb siný(Boletus luridus) - baniar (toto platí aj pre Hríb zrnitohlúbikovitý)

Kozák hrabový(Leccinum pseudoscabrum) - pinceľ,babka

Podpňovka obyčajná(Armillaria mellea) - pesere (platí aj pre podpňovku smrekovú)

Keď si spomeniem na ďalšie,pošlem.

Reagovať na správu

portret

ladislavsevcik 13.8.2009 10:13

ja som priamo z banskej bystrice a tančok sa tu hovorí tanečnici polnej

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 20.8.2009 07:51

Nie,popýtaj sa bystričanov lepšie.Tanečnice sú špičky.Pýtaj sa v okolí Podlavíc,Tajova atď...

Reagovať na správu

portret

ladislavsevcik 25.7.2011 20:04

ludový názov tančok je u mna zakorenený so spomienkami na stareho otca , ktorý ma ako maleho chlapca už od ranneho detstva brával zo sebou na huby... takže upresním to : u nás v rodine je tančok- tanečnica poľná a čírovnici májovej hovoríme májovka

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 26.7.2011 23:02

Nech sa páči,nech je podľa Tvojho.

Reagovať na správu

portret

cesnakohrib pokročilý 21.7.2015 09:41

Toto sa normálne dobre číta- ľudové názvy akoby mali viac šťavy. V rodisku mojich rodičov (Valaská Belá) sa hríbovitým všeobecne hovorilo BUNDÁŠ. V okolí Katarínskej Huty všetky nejedlé boli PSIE...

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 29.7.2009 14:38

Púchovská dolina
Hríb zrnitohlúbikový - Boletus luridiformis - "zachoják"

Reagovať na správu

portret

Duro ZM 29.7.2009 17:45

Zlatomoravecko-Velčice:muchotravka červenkastá-tarčena
suchohríby-riečičkáre
kuriatka-herhubky bedle-baglice

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 5.8.2009 14:58

riečičkár volal starý otec mojej manželky (od Topoľčian) "ričičár", v Stredných Plachtinciach ho jeden sused nazval "riečička"

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 5.11.2020 10:48

teda konkrétne suchohríb žltomäsový bol tak nazvaný

Reagovať na správu

portret

béďo2 22.8.2010 14:27

V okolí Bánoviec nad Bebravou sa muchotrávke červenkastej hovorí svákovka

Reagovať na správu

portret

R. 20.8.2015 17:35

východ, plus až po Tornaľu, muchotrávky červenkasté- rompy

Reagovať na správu

portret

johny69 14.11.2022 11:35

žilina okolie-muchotrávky červenkasté-rúžovky

Reagovať na správu

portret

dryáda 23.9.2010 20:04

baglice alebo bagličky sme hovorili aj muchotrávke červenkastej - zm + jedľové kostolany

Reagovať na správu

portret

lubos krivus 11.7.2011 13:28

Ja poznám Muchotrávku červenkastú pod názvom "godola"

Reagovať na správu

portret

janonovak 14.7.2011 10:32

Muchotrávka červenkastá v Smoleniciach je "srnka"
Hríb sinný – "sinák"
Hríb zrnitohlúbikovitý – "modrák"
Strmuľka inovaťová – "sivula"

Reagovať na správu

portret

qvestrik 23.7.2011 09:45

no u nas na myjave jej hovorime "kralovica" normalne

Reagovať na správu

portret

sliba 25.7.2011 19:09

Muchotrávka červenkastá je u nás v Trenčine a aj v okoli Nemšovej SVÁKOVKA,,, a možno aj dakde inde

Reagovať na správu

portret

Sleipner 14.8.2011 19:48

Teraz sa mi dostalo do ušú , ako volajú muchotrávky červenkasté na Hornej Nitre-karčenky.

Reagovať na správu

portret

Miro L. pokročilý 29.7.2009 18:08

Veľmi interesantný počin, zhromaždiť podobný slovník. Rád prispejem niekoľkými miestnymi názvami z obce Poproč, okr. Košice-okolie, cca 32 km západne od Košíc.
Kozák brezový - Bábeľik
Suchohríb (všetky druhy) - Zajačik
Hríb dubový - Dubňak
Kuriatko (všetky druhy) - Kurobka
Rýdzik korenistý - Beľak
Plávka (všetky druhy) - Holubnička

Okrem ľudových názvov húb sú veľmi zaujímavé aj:
netopier - pemperyhač
Bzdocha - Šmerdzaci Tomaš
Mravec - Brahuňec
Mora, resp. aj iný nočný motýľ - Bosorka

Ak si spomeniem, rád pridám iné. Veľa šťastia!

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 2.8.2009 11:00

Doplním brata o :

Hríb smrekový - tiež dubňak
Hríb sosnový - Dubňak s čarnu hlavu
Starý hríb - Ľependak
Vatovec a rozpadavec - Ďablovo vajco
Hríb zrnitohlúbikový a siný - Belavňak
Trúdnik klobúčkatý, Trsovnica lupeňovitá - Sarvašgomba

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 30.7.2009 09:53

V Terchovej sa Náramkovka cisárska(Catathelasma imperiale) volá - pesterec.

Reagovať na správu

portret

Karoľka 30.7.2009 22:01

U nás v Novoti ju volajú "COP"

Reagovať na správu

portret

mp pokročilý, atlasár, mykológ 31.7.2009 19:42

a u nás na Liptove Meštera alebo Kolok

Reagovať na správu

portret

Aneri pokročilý 2.8.2009 17:25

Aj v Or. Veselom je Náramkovka COP

Reagovať na správu

portret

duri11 13.9.2009 17:03

A v Mutnom COPEK

Reagovať na správu

portret

ester 4.8.2009 14:54

na Zamagurí je pjestrak.

Reagovať na správu

portret

Palček 30.7.2009 10:36

A pridávam Piešťany a okolie Muchotrávka červenkastá - Rompa

Reagovať na správu

portret

ahaihi 30.7.2009 13:15

to mi povedal aj švagor , je od Topoľčian. Ten ma ju naučil aj zbierať, muchotrávkam som neverila, ale rompa je bomba

Reagovať na správu

portret

miroperniš 13.8.2009 10:29

U nás v Hrachovišti /Malé Karpatyˇ/ sa muchotrávke červenkastej vraví "Královica" a Hríb Satan je "Karmazín"

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 25.8.2010 10:48

Palček, si ma prekvapil, pochadzam z dediny poza kopec k Piestanom, Horne Trhoviste a tam dedincania volali muchotravku cervenkastu /Amanita rubescens/ - Godola.
tanecnice polne /Marasmius oreades/ - "špičky"
Podpnovku obycajnu a ostatne -michalky
hrib siny /Boletus luridus/- sinak alebo aj siniak.

Reagovať na správu

portret

martorell 14.9.2010 14:10

Ano,godola...ale,nie muchotrávka červenkastá,ale bedľa jedla je godola...rompa je známy názov pre muchotrávku červenkastú v regióne topoľčianska a nitrianska....veľa ľudí ju nepozná,aj,akože "dobrí hubari",ale je to jedna z najlepších húb so širokým využitím/do polievok,na smaženie,na zaváranie,ale aj na sušenie vo forme "vegety"/..

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 14.9.2010 15:23

Igor, stalo sa mi,ked som sa vracala z hubacky a 2 starí miestni hubari mi chceli bedle vyhadzat z kosa, ze su nejedle a muchatravku cervenkastu oznacili ako godolu, ze je jedna z najlepsich. Moj dedo bol znamy hubar v dedine, a volal godola muchotravku cervenkastu.
Mozno v nitrianskych a topolcianskych dedinach volali huby inak.
Ja muchotravku cervenkastu pridavam iba s mierou alebo peciem v 3obale. Vadi mi jej prilisna aroma,tak ako u povabnic

Reagovať na správu

portret

Pepka 5.9.2014 13:23

Aj na Zahori su "spicky" - tanecnica polna.

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 30.7.2009 16:21

"Boráky"sme nazývali všetky masliaky, z ktorých išla šúpať pokožka z klobúka,"Barania hlava sa volajú Vatovce a v Skalici, "Barania hlava" hovoria Rozpadavcom.

Reagovať na správu

portret

johny pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 30.7.2009 20:46

V Žiline a okolí, všetky huby ktoré ľudia nezbierajú, alebo nie sú jedlé sa ľudovo nazývajú "bačiaky",ale neviem prečo.
Všetky plávky - Plavietky
Veľké Rovné, Hríb kráľovský - Panský hríb
Hríb zrnitohlúbikový, Hríb siný - Sinák
Kuriatko jedlé - Vranie uško
Hríb sosnový - Červenák

Reagovať na správu

portret

Karoľka 30.7.2009 22:15

Na Orave v Novoti:
Plávka - Golombek
Muchotrávka - Musorka
Jelenkovec škridlicovitý - Kaňorka
Kuriatko jedlé - Lisecka

Reagovať na správu

portret

Aneri pokročilý 2.8.2009 17:27

Na Orave v Or. Veselom sú názvy húb pre plávky, muchotrávky a jelenkovec ako napísal Karoľka, len Kuriatko jedlé je Lisojka.

Reagovať na správu

portret

starší hubár 28.7.2015 09:02

Kozák osikový - červenák alebo turek

Reagovať na správu

portret

johny69 14.11.2022 11:37

okolie žiliny-tiež ,,Turek,,

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 30.7.2009 22:09

V Istebnom (na Orave) volajú Náramkovku cisársku "lúpačka", Jelenkovec škridlicovitý "vešeň", na Srňacom bola "lúpačka" názov pre Bielohľuzovku obyčajnú a "komprd" pre všetky kozáky...

Reagovať na správu

portret

Karoľka 30.7.2009 22:27

Orava - Novoť
Podpňovka - Krovjorka

Reagovať na správu

portret

dedabobr pokročilý 30.7.2009 22:56

Něco z Moravy.
Žampión polní-Agaricus campestris::Kravěnka
Hřib žlutomasý-Xerocomus chrysenteron:Žid
Kotrč kadeřavý- Sparassis crispa:Koterych
Lošák zprohýbaný –Hydnum repandum:Kameňák
Bedla vysoká-Macrolepiota procera:Paraple
Václavka obecná –Armillaria mellea:Kolopěnka
Křemenáč osikový-Leccinum aurantiacum:Janek
Opěnka měnlivá-Kuehneromyces mutabilis:Lipůvka
Smrž-Morchella:Křapáč

Reagovať na správu

portret

petran 20.8.2009 11:28

Šuvo!
Komprd bol na dolnej Orave vždy názov pre hríb siný (tiež siniak, alebo modrák)!

Reagovať na správu

portret

Pawelko 17.10.2009 12:12

Hríb siný (Boletus luridus Schaeff. ex Fr.)- Komprd - Dolný Liptov
Hríb siný (Boletus luridus Schaeff. ex Fr.)- Modrák - Dolný Liptov
Hríb zrnitohlúbikový (Boletus luridiformis - Modrák - Dolný Liptov
Jelenkovec škridlicovitý (Sarcodon imbricatus)- Srňačka,srnčí chrbát,Drapák - Dolný Liptov
Podpňovky - Václavky - Dolný Liptov
Pečiarka - šampion- Dolný Liptov
Čírovnica májová - májovka-Dolný Liptov

Reagovať na správu

portret

brnky 22.9.2010 20:32

No, v okoli Komjatnej "Komprdami" nazyvali sa mi zda prave Hríb zrnitohlúbikový, no isty si tym nie som... v kazdom pripade tam prevazuju ihlicnate lesy a "Siniak" rastie skor pod listnacmi myslim... Na Dolnej Orave je to tiež "Modrák". V okoli Rožňavského Bystrého ich niektori omylom nazyvaju "Nemce" - co je tam inak nazov pre "Satany".
Pre Jelenkovec nazov "SrŇačka" sedi, este doplnim, ze na Dolnej Orave ich volaju Vlky alebo Vlkolaky.
Velmi rad by som vediet, aky je spravny botanicky nazov pre hubu na Liptove nazyvanu Vranie Ucho, niekde som tu cital ze tak nazyvaju Kuriatko, ale kuriatko to urcite nie je, resp. aspon v okoli Komjatnej nie. Je to mimoriadne aromaticka huba, skvela najme do polievok, no neviem zistit co to je vlastne zac mam tip - Strmuľka lievikovitá, Strmuľka veľká su tvarom podobne, no Vranie Uško je - aspon oproti popisom v atlasoch o cosi mensie, utlejsie, krehkejsie... Taktiez netusim co za huby su tzv. "Žabäčky", mohol by to byt nejaky druh Štavnačiek alebo Číroviek, netusim.
Este doplnim, ze v okoli Kosic - obec Kysak - "Baraňou hlavou" nazyvaju bud Kučierku, Trúdnik, ale aj rozne druhy Strapačiek. Kozáky su "Kozare" a Kozák osikový resp. zltooranzový su "Červeňaky". Plávky su "Holubienky", no to som tu uz cital, v obci Nizný Klatov pri Košiciach volaju myslim ze je to Rydzik plsnatý ktory je tam velmi hojny - Mlieč. Podpňovky su Podpinky, Hríby su Hriby, Griby, Dubáky.
Ak si este nieco spomeniem, tak to sem doplnim. Ak by mi niekto vedel odpovedat na tie moje dva "problemy", bol by som velmi vdacny...
Inak je to podla mna skvely napad urobit tento "Regionalny hubarsky slovnik", urcite sa tak podari zachranit pre slovencinu zopar takmer zabudnutych vyrazov!

Reagovať na správu

portret

Pawelko 23.9.2010 22:30

kališnica žiarivá alebo strebuľa oranžová Peziza aurantiaca Kov.,
vranie ucho, vranie uško Peziza aurantia Hol.
a je to z casopisu z roku 1969
http://www.juls.savba.sk/ediela/ks/1969/ ...
Je tam viac ludovych nazvov a nielen hub

Reagovať na správu

portret

brnky 25.9.2010 12:01

dakujem velmi pekne za snahu, ale nepomohlo mi to, je to nieco ine ako som pisal, tvarom pripomina tu strlmulka, je ale mensia, menej masita, proporcialne ma tensi hlubik (sa mi zda ze duty) a na klobuciku su akoby sustredne medzikruzia v roznych odtienoch svetlohnedej - z toho to vranie usko predpokladam...
aj tak, este raz - vdaka

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 20.10.2020 16:30

Článok Z vývinu slovenskej mykologickej terminológie z https://www.juls.savba.sk/ediela/ks/1 969... je zaujímavý, má svoju historickú cenu. Našiel som tam napr. "kozia brada" (strapačka) či "mlieč" (rýdzik korenistý), ktoré poznám z detstva v Stredných Plachtinciach.

Reagovať na správu

portret

mílav 14.7.2011 13:32

Ny Vysočině (mezi Třebíčí a Jihlavou) "Komprda" je Čirůvka havelka.
Hřib žlutomasý je babka.

Reagovať na správu

portret

zuza4 31.7.2009 06:59

Horné Ponitrie: muchotrávka červenkastá/Amanita rubescens/ - svákovka

Reagovať na správu

portret

siral 31.7.2009 08:02

v okoli Gelnice je:
jelenka poprehybana - "kamenné kurčatko" (kuriatko)
kozáky su "kozare"
hríb sosnový je "baršaňák"
hríb zrnitohlubikový je "pincľák"
podpňovky sú "podpinky alebo aj michalky"
tanečnica poľná je "tancuľka"
trúdnik klobučkatý je "barania hlava"

Reagovať na správu

portret

spišak 31.7.2009 10:43

Nič v zlom, priatelia, naozaj. Ale:
Janko navrhol pre tieto príspevky istú minimálne náročnú formu, určite aj preto, aby sa s nimi po sústredení ľahšie pracovalo - jemu či komukoľvek inému. Je také ťažké tento návrh rešpektovať?

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 31.7.2009 22:41

Čo máš na mysli?

Reagovať na správu

portret

SauceBox 1.8.2009 13:21

no ...meno, mesto, zviera, vec.... a to v danom poradí , len by to chcelo aj jednotné (alebo zaužívané ) separátory - oddeľovače.

Kozák osikový a iné dočervena (Leccinum albostipitatum)- Červeňák - Prešov/Šariš

Kozák osikový a iné dočervena(Leccinum albostipitatum)- Osišňa̋ k - Gemer (a̋ /Buki ma učil zapísať "široké dlhé ä" )

Kuriatko jedlé (Cantharellus cibarius) - Kuršä - Gemer

Reagovať na správu

portret

spišak 1.8.2009 15:47

Áno, toto.

Reagovať na správu

portret

matisoPNV 3.8.2009 13:59

ta na sarisu je plavka-holubek

Reagovať na správu

portret

ŠŠ 1.8.2009 18:29

hrib sosnovy - jeseňák - Čimhová ,Orava

Reagovať na správu

portret

cilko mykológ, atlasár 3.8.2009 14:07

muchotrávka červenkastá/Amanita rubescens/ - godola - Nitra

Reagovať na správu

portret

salamander 3.8.2009 18:44

Tanečnica poľná-špička,Muchotrávka červenkastá-srnka,Vatovec obrovský-guľa,Chtelnica,okr.Piešťany.

Reagovať na správu

portret

maťko pokročilý 3.8.2009 23:02

podpňovky - václavky, michalky, hromadienky

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 4.8.2009 08:58

Kde?

Reagovať na správu

portret

mino31 správca galérií, botanik, atlasár 4.8.2009 11:40

hríb smrekový - pravak
hríb dubový - pasenčar
hríb zrnitohlúbikový - kozák, siňak
podpňovka obyčajná - václavka, michalka
kozák osikový - janko (červený janko)
náramkovka cisárska - guliaš, čop, piesterec
lievikovec kyjakovitý - kozie cicky
bielohľuzovka obyčajná - jelenka
plávky - holubky
jelenkovec škridlicovitý - vranie oko

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 4.8.2009 16:01

A obec (región) máme kde?

Reagovať na správu

portret

mino31 správca galérií, botanik, atlasár 4.8.2009 20:43

jezis , sorry som myslel ze vies Horné Kysuce

Reagovať na správu

portret

serpico atlasár 5.8.2009 07:25

Janko vie, ale jeho asistentka, ktora to spracovava, nie !

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 5.8.2009 14:56

piesterec (náramkovku cisársku) volá môj švagor z Liptova (Sielnica) "bešter"

Reagovať na správu

portret

Rasto D 24.7.2011 11:39

Na Horných Kysuciach som sa stretol pre kozák osikový aj s názvom "kakaľa".

Reagovať na správu

portret

mino31 správca galérií, botanik, atlasár 24.7.2011 12:56

A kde konkretne? to som v zivote nepocul

Reagovať na správu

portret

Rasto D 25.7.2011 15:35

Počul som to v Turzovka Hlinené, ale pochádza to pravdepodobne od Klokočova alebo Korne

Reagovať na správu

portret

Kamka pokročilý 6.8.2009 22:45

Václavky, Michalky v Kátline, tieto názvy viem aj ja od otca, pochádza odtiaľ.

Reagovať na správu

portret

rudépírko 27.9.2010 08:17

Ja som Lamačan a tam podpňovky voláme už trocha záhorácky - hromadzinky

Reagovať na správu

portret

lesnýdes 4.8.2009 08:56

U nás v Osade kuriatko jedlé volajú lyžička. Asi z češtiny, liška-lyžka-lyžička.

Reagovať na správu

portret

ester 4.8.2009 14:58

V okolí Lubeníka: hríby (smrekové, dubové, sosnové) - tvrdoše. Kozáky brezové - mäkýše.
Vo Vernári: všetky huby okrem hríbov a kuriatok - šmece (spišský názov pre smeti).

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 4.8.2009 20:25

V Muránskej Dlhej Lúke sú mäkýšmi aj kozáky hrabové. Domáci ich nezbierajú, volajú ich tiež černoše.

Reagovať na správu

portret

dedabobr pokročilý 4.8.2009 22:29

Hřib nachovýtrusý-Porphyrellus porphyrosporus-Cigán-Olomoucko

Reagovať na správu

portret

Ešli atlasár, mykológ 5.8.2009 07:09

Smrčky - Kominky, alebo Smarže
Ušiak - Žemlik, alebo Uchaľ
Masliak - mašľar - Sedlice okres Prešov

Reagovať na správu

portret

lucnyk atlasár 5.8.2009 08:50

Prášnica (Lycoperdon sp.) - Kocúrove vajcá - Stará Lehota pri Piešťanoch.

Takto ich nazval vekovitý domáci kmeť, keď ma videl pri ich čistení.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 5.8.2009 14:53

Počul som tiež "baranie vajcia" od kamaráta na Orave, ale pre rozpadavec dlabaný (Lycoperdon utriforme)

Reagovať na správu

portret

salamander 5.8.2009 18:26

My v Chtelnici sme jemnejší-prášivka=pučarica-neviem prečo.

Reagovať na správu

portret

SauceBox 5.8.2009 10:19

hríb smrekový, dubový - zapach - severovýchod (Rusíni, Rusnáci, ...vyhodňare)

A ešte k pozornosti str.247,248 a 249 z dokumentu
http://www.juls.savba.sk/ks/1970/7/ks197...

Reagovať na správu

portret

kasiga2 23.9.2010 23:25

V tom článku od pani Majtánovej sú tiež určité nepresnosti. Preto je to dobrá myšlienka zmapovať, kde sa aký názov používa pre tú ktorú hubu. Ale prosím Vás, uvádzajte presné lokality, kde ten konkrétny názov používajú. Najlepšie je uviesť konkrétne obce. Ale len keď ste si istí. Nie je dobré zovšeobecňovať.

Nie všade na severovýchode používajú slovo zapach. Na tom najseverovýchodnejšom severovýchode v okolí Sniny ho nepoznajú. Tunajší Rusnáci (Uličská dolina, dolina Cirochy) hríb smrekový resp. jemu príbuzné druhy (nerozlišujú ich) volajú "bukovčak". Jedine hríb sosnový s červeným odtieňom klobúka, ktorý je v týchto končinách pomerne vzácny, niektorí ľudia považujú omylom za hríb kráľovský.
No a teraz k tým názvom.
Sotáci (východoslovenské nárečie na severovýchode Slovenska) v Snine, v Belej nad Cirochou a Dlhom nad Cirochou huby všeobecne (aj hríby) volajú kozare. A ako viem, tak ten nazov prevzali aj v Zemplínskych Hámroch, čo sú vlastne prisťahovalci zo Spiša.
Hríb smrekový a jemu príbuzné druhy volajú jednoducho "bukovy"
Kozák brezový a jemu podobné druhy volajú "brezovy".
Kozák hrabový má v Snine dva názvy. Ak ho nájdu v hrabine volajú ho "hrabovy", niektorí hubári používajú i slovo „hrabčaky“. Ak ho nájdu v lieštine, volajú ho "ľeskovy". Nevedia, že sa jedná o jeden a ten istý druh. V Belej nad Cirochou, ktorá je len 2 km od Sniny, však kozák hrabový volajú "kaľeka". Niektorí ľudia z tejto obce takto volajú aj kozák brezový.

Kozák osikový, žltooranžový, dubový, teda kozáky s červeným klobúkom tunajší ľudia navzájom nerozlišujú a používajú taktiež dva názvy. Buď "červeňak" alebo "topoľovy".

Samotný kozák topoľový (Leccinum duriusculum), ktorý tu taktiež rastie, ale je pomerne vzácny, majú skôr tendenciu priraďovať k "brezovemu".

Smrčky volajú "smaržľe".

Kuriatko volajú "ľišočka" a rovnako volajú i jelenky.

Podpňovku volajú „podpinka“.

Plávky volajú „holubinka“.

Rýdzik korenistý volajú „horkyňa“.

Strapačka má taktiež dva názvy. Niektorí ju volajú "baraňe rožky", u starých Sninčanov som sa stretol s názvom "koźa brada".

Hlivy volajú jednoducho hlivy. Strmuľku inovaťovú volajú "źemna hliva".

Bedľu volajú "bedľa" (v minulosti sa nezbierala).

Zaujímavosťou je miestna nomenklatúra pre trúdnik klobúčkatý. Rusnáci v Uličskej doline ho volajú "kvočka". V Belej nad Cirochou ho volajú "kura". Ale v Snine ho volajú "fejdergomba", čo bolo určite prevzaté z maďarčiny a asi aj skomolené (fej=hlava, der pravdepodobne od slova derék=statný alebo výborný, gomba=huba).

Huby, ktoré nezbierajú, či nepoznajú, volajú "šaľene kozare" (žeby mal niekto v minulosti skúsenosti s halucinogénnymi hubami?). Z nich rozlišujú len málo. Napr. muchotrávku.

Rusini (Rusnáci) v Uličskej doline huby všeobecne volajú "hribЫ". A pre jednotlivé druhy až na niektoré výnimky (bukovčak, kvočka) v podstate používajú tie isté názvy ako Sninčania. Väčšinou sa líšia len v koncovke prídavného mena (hrabovЫj, topoľovЫj). Iba ak, keďže brezu volajú bereza, tak aj kozák brezový volajú „berezovЫj“. Strmuľku som tam nevidel zbierať nikoho.

Aby som zdôraznil výslovnosť, zámerne som použil spoluhlásku Ľ resp. Ň aj v slabikách „LE“, „LI“ a „NE“, ktoré sa podľa slovenského pravopisu správne čítajú mäkko. Slabiku „NE“ v slove „šaľene“ vyslovujú tvrdo. Tiež som použil spoluhlásku Ź, ktorá sa vyslovuje ako hláska medzi Z a Ž, a samohlásku Ы (jery). Tí, čo sa učili ruštinu, poznajú jej výslovnosť. Sotáci nepoznajú dlhé slabiky, preto v názvoch nie sú dĺžne.

No a na záver ešte spomeniem hadovku smradľavú. Vzhľadom na to, že staršie plodnice tvarom pripomínajú pohlavný úd, používa sa tu dvojslovný názov obsahujúci vulgarizmus: „dzedov ...“.

Reagovať na správu

portret

hamorcan 11.7.2011 15:28

iba doplnim trudnik klobučkaty - federgomby

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 5.8.2009 15:06

Amanita caesarea (muchotrávka cisárska) - kráľovka - okolie Veľkého Krtíša. Niekto tak nazýva aj hríb kráľovský.

Reagovať na správu

portret

maťko pokročilý 5.8.2009 20:40

Čírovka zelenkastá - "Sviňúrka" - Záhorie

Reagovať na správu

portret

Rybár 6.8.2009 08:46

Košecké Podhradie - okr. Ilava
Kuriatko jedlé - herhubka
Rýdzik korenistý - mlieč
Rýdzik surovičkový - suroviatko
Trúdnik šupinatý - pesterec
Podpňovky obyčajné - bacale
Kozák osikový - osikovec

Reagovať na správu

portret

matej.sl 6.8.2009 17:31

ľudové názvy húb v obci Jarabina, okres Stará Ľubovňa:

Čírovnica májová - tanečnica
Tanečnica poľná - tancuľka
Masliak (akýkoľvek) - maslej
Kuriatko jedlé - lišyvka
Hríb smrekový - grib
Hríb siný/zrnitohlúbikový - siňak
Suchohríb (akýkoľvek) - modrak
Kozák brezový - brezak
Kozák osikový - červeňak
Rýdzik pravý/smrekový/lososovoružový - rydžyk
Náramkovka cisárska - pestrak
Plávka (akákoľvek) - holubnica
Strapačky/Parôžkovce - barani rožky
Pečiarka (biele druhy) - šampion
Podpňovka smreková/obyčajná - pydpeňka
Pôvabnica dvojfarebná/mramorovaná - hliva
Masliak (akýkoťvek) - maslej
Smrčok (akýkoľvek) - smerž
Ostatné druhy sa v minulosti nezbierali, volali ich ,,šialené huby" - ,,šaleny huby"

Reagovať na správu

portret

Nufo 8.8.2009 16:56

U nás na Liptove je Hríb smrekový-Grib a Čírovnica májová-Májovka.

Reagovať na správu

portret

martin 31 9.8.2009 14:50

okolie Vranova, Smrčky-smaržle,Strapačky-čortove rožky,Hriby-zapachy,Kozak osikovy-červenak,Kozak brezovy-kozaryk,Plavky-holubinky,Rzdzik korenisty-horkyňa,Pečiarky-pečarky,Bedľa-jedĺa bedĺa,Podpňovky-podpinky,Muchotravka zelena-satan,Strmuĺka inovaťova-zemna hliva,Ostatne huby-dzive kozare.

Reagovať na správu

portret

vilot pokročilý 9.8.2009 15:09

Kamarát z Hlohovca volá muchotrávku červenkastú/Amanita rubescens/ -židovka...A na
Záhorí sú podpňovky ,,hromadinky".Tanečnica poľná je v okolí Piešťan,,špička" V Orlických horách, mieste mojej dovolenky som sa dozvedel, že suchohríby hnedé/Boletus badius/ volajú ,,pančáky", lebo ich niekedy poddaní museli odovzdávať svojim ,,nadriadeným" Strapačka je u nás ,,kozia brada"

Reagovať na správu

portret

viliam27 atlasár, mykológ, správca galérií 9.8.2009 22:18

Horehronie: Šiškovec šupinatý - sova

Reagovať na správu

portret

učiteľ 12.8.2009 17:06

Muchotrávka červenkastá Amanita rubescens - Masák okolie Pezinka

Reagovať na správu

portret

Tono od Cirochy pokročilý 13.8.2009 07:55

Hažín nad Cirochou - okr. Humenné
Kuriatko - Cantharellus sp. - Ľišočka
Kozák hrabový - Leccinum pseudoscabrum - Ľiskovi
Kozák osikový - Leccinum albostipitatum - Červeňak
Hríb kráľovský - Boletus regulis - Plankovi
Rydzik korenistý - Lactarius piperatus - Horkiňa
Trúdnik klobučkatý - Polyporus umbellatus - Gomba
Podpňovka - Armillaria sp. - Podpinka
Smrčky - Morchella sp - Smaže
Strapačka - Romaria sp. - Baraňe rožki
Strmuľka inovaťová - Clitocybe nebularis - Požemna hliva
Masliak - Suillus sp. - Sošňak

Reagovať na správu

portret

PeterRet pokročilý 13.8.2009 23:10

Ahoj Janko, Horný Turiec (Turčianske Teplice, Mošovce):
- Smrčok - smrž
- Podhríb žlčový - žlčiak, horčiak
- Podpňovka - václavka, michalka, pňovka
- Prášnica - prašivka
- Kozák osikový - osikáč
- Pečiarka - šampión
- Masliak - maslák
- Hríb (nemodrejúci, väčšinou smrekový) - pravák
- Hríb (modrejúci, väčšinou zrnitohlúbikový, siný) - modrák
- Hríb satanský - satan
- Tanečnica poľná - špička
- Čírovnica májová - májovka
- Rýdzik surovičkový - surovička
- akákoľvek prestarnutá plodnica - ľofniak/ľafniak, ľofňoš/ľafňoš
Dolný Turiec (Martin-Priekopa):
- modrejúci hríb s tmavým klobúkom bez červeného vrchola hlúbika (hríb siný ?) - komprd
- modrejúci hríb s tmavým klobúkom a červeným vrcholom hlúbika (hríb zrnitohlúbikový ?) - naťaheľ
Hnúšťa, Klinovo
- Suchohríb plstnatý - žlčiak
- Hríb kráľovský (a iné hríby do červena) - satan
- Plávka zelenkastá - sivianka
- biele druhy rýdzikov - mliečniaky
Španie Pole (okr. Rimavská Sobota)
- Kozák - kozoš
- Kuriatko - kurätko
- Muchotrávka červenkastá - rompa
- Strapačka - sliepka, kloka
- hríbovité okrem hríbov - mäkkýš
- hríby - tvrdoše
- kozák so žlto-červeným klobúkom: janík, osišiak, osišäk
- huby všeobecne - pencle

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 14.8.2009 17:18

Okolie Trenčína, Súčanská dolina a okolie - hubám sa tu nehovorí huby, ale hríby .
Miestne ľudové a hovorové názvy:
Smrčkovce a smrčky (všetky druhy) - smrhy
Hodvábnice jarné - podslivníky
Čírovnice májové - májovky
Pečiarky (všetky biele druhy) - šampióny
Hríby dubové, smrekové a pod.(biele druhy) - dubáky
Hríby siné a zrnitohlúbikové - sináky
Masliaky (všetky druhy) - masláky
Suchohríby plstnaté a žltomäsové - žutáky
Kuriatka - kurence
Muchotrávky červenkasté - svákovky
Rýdziky surovičkové - surovietky
Rýdziky korenisté - mlieče
Kozáky s červeným klobúkom a bielym hlúbikom - osikovce
Kozáky s červeným klobúkom a tmavým hlúbikom - kremenáče
Kozáky s hnedým klobúkom a bielym hlúbikom - brezáky
Kozáky s hnedým klobúkom a tmavým hlúbikom - hrabáky
Podpňovky - václavky
Hlivy - kladové huby
Pôvabnice dvojfarebné a strmuľky inovaťové - chladnačky
Strapačky - kozie brady
Hadovky resp. psovky - hadie vajcá
Prášnice - čertov tabak
Hríby červené a pod. - satany
Prestarnuté huby - plazáky
Všetky ostatné huby, ktoré sa nezberajú - bláznivé hríby

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 14.8.2009 23:24

Ďakujem všetkým za obohacovanie tejto diskusie. Len tak ďalej.

Reagovať na správu

portret

sipovec 17.8.2009 12:18

Hríb zrnitohlúbikový - Kamenár
Hríb vínovočervený - Šípovec /v tejto lokalite rastie dosť hojne okolo divorastúcich šípkových kríkov v dubovom lese/
Hríb bronzový - Čokoládový dubák
Starší Hríb dubový /žlto-zelené podhubie/ - Maslák
Suchohríb plstnatý - Riečičkár
Muchotrávka cisárska - Kráľovka
Tanečnica poľná - Špička
Suchohríb hnedý - Pánsky hríb /malý výskyt/
Suchohríb žltomäsový - Babka
Strapačky - Kozia briadka
Rýdzik korenistý - Mlieč
Oblasť - Devičany - Štiavnické vrchy

Reagovať na správu

portret

januar 3.9.2010 20:28

nooo, zaujímavá téma... som si na mnohé názvy spomenul, že som ich už počul.. ale predsa jeden tu nie je myslím... môj otec podpňovkám nepovedal inak ako
"openky" a masliakom jednoznačne vravel " borák".. ale to tu už bolo..lokalita Piešťany a okolie...no a vatovcu obrovskému jednoducho " gule"
Ten názov muchotrávky červenkastej " rompa" asi pochádza skôr z Moravy, ale k tomu by sa mohol vyjadriť "deda bobr" jestli je to tak, mne sa zdá, že som to počul prvý krát na Morave, v okolí Piešťan tomu vraveli častejšie " masák"

Reagovať na správu

portret

dalo1 17.8.2009 23:33

Hradište okr.Poltár
Všetky hríby - dubáky
plávka zelenkastá - sivánka
Muchotrávka cisárska - vajce
Všetky kozáky - janíky
Suchohríb - panský
Strapačky - pršťoke

Reagovať na správu

portret

tonicek 18.8.2009 14:01

Medzilaborce -
Hríb dubový (sosnový) - Zápach
Trudnik klobúčkatý - Baraňa hlavka
Kozák hrabový - Kozarik
Kozák osikový - Červeňak
Plávky - Holubinka
Podpňovka - Podpinky
Kuriatko jedlé - Kurčatko
Masliak - Masľak

Reagovať na správu

portret

roman24 2.9.2009 12:11

Zdravím.

Spiš - Spišská Nová Ves - Kluknava

hríb (dubový, smrekový) - Grib
kozák osikový (alebo všetky červené kozáky) - červeňaky
ostatné kozáky - Kož/zare
hríb zrnitohlúbikový (alebo podobne modrajúce hríbovité huby) - modráky
podpňovky - podpinky

na vecej ši ňeznam spomenuc, ale ešči toho budze...

Reagovať na správu

portret

johny pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 8.9.2009 17:59

Žilina - Rajecká dolina
Kozák smrekový - kremenák
ostatné druhy kozákov - zajačiare
mäkké suchohríby - babky
Kuriatko jedlé - vranie uško

Reagovať na správu

portret

fogo 9.9.2009 08:05

Obec Králiky pod kremnickým pohorím:
hríb dubový - beláň (tiež biely)
hríb zrnitohlúbikový - baniar
hríb sinný - lúčnik
kozák osikový - osičník
kozík hrabový - pinceľ
machovka - uško
podpňovky (všetky druhy) - pesere
nejedlé huby (všetky - pocháble

Reagovať na správu

portret

*Eskimo* 13.9.2009 16:36

U nás v Levoči na Spiši :Hríb smrekový-Grib
:Hríb zrnitohlúbikový-modrak
:Hríb siný-siniak,modrak
:kuriatko jedlé- Kurčeta
:Masiaky všetky druhy-mašľagy
:Kozák brezový-Kozar,Brezak
:Kozák osikový-Osikáč
:Podpňovka tmavošupinatá-Podpinka

Reagovať na správu

portret

dlhopolka 13.9.2009 21:07

Dlhé Pole okr.Žilina
Náramkovka cisárska -volová dúpa
Bielohľuzovka obyčajná-jelenica
Plávka zelenkastá -sivačka
Podpňovky -michalky
Starý hríb -capák
Kuriatko jedlé -tanečnica

Reagovať na správu

portret

dlhopolka 15.9.2009 13:51

ešte som si spomenula na ďalšie:
plávky :holubice
rýdzik surovičkový :surovica
drobné nejedlé huby :psárky

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 15.9.2009 17:42

Ahoj,som sa zlakla,ze je ludovy nazov na daku hubu bobozena,a to Tvoj nick :D
Cau od kamosky Bozky z Irska, inak zo Ziliny

Reagovať na správu

portret

dlhopolka 15.9.2009 19:19

Ahoj,ja som Božena z Dlhého Poľa,ale ten nick Božena už je,tak som dala bobozena,ten mi zaregistrovali.

Reagovať na správu

portret

px pokročilý 15.9.2009 20:17

Podpňovka ob. - Michalka,okolie Hlohovca.
Zvonovec jarný-podtrnka,okolie Hlohovca
Kozák osikový-Janík H.Mičiná Sebedín-Bečov
Náramkovka cisárska -Peštera,Lip.Ján
Kozák žltooranžový-kremenáč,Liptov-Žiar,Smrečany

Reagovať na správu

portret

stanob 19.9.2009 22:25

Bardejov:
kuriatko jedlé - lišivka
podpňovka obyčajná - podpinka
kozák osikový - červeňak
plávka zelenkastá - holubinka
trúdnik klobúčkatý - barania hlava

Reagovať na správu

portret

pali167 23.9.2009 17:53

Spiš-Prakovce-plávky-holubnice,hríb zrnitohlubíkový-pincľak,kuriatko jedle-kurčatka,hríby smrekové,dubové-tľušnaky,hríb sosnový-baršanak,kozáky brezové-kozáre,podpnovky-podpinky.

Reagovať na správu

portret

ganco 25.9.2009 10:33

Na Zamagurí, samozrejme v goralskom nárečí pridávam nasledovné:
- hríb akýkoľvek - dubak
- plávka - golombek
- náramkovka cisárska - pjestrok
- kuriatko - lisovka
- hríb zrnitohlúbikový - gnjevus
- suchohríb - podgřibek
- podpňovka - podpinka
- bedľa jedlá - jedľa bedľa
- kozák - cyrvony
- masliak - mašľok
- muchotrávka - myšolufka
- prášivka - kuřovka

Tak to je aspoň zopár druhov na prilepšenie Ak na niečo ešte v budúcnosti narazím, tak určite dám do éteru.

Reagovať na správu

portret

Janka N 26.9.2009 11:38

Podpňovky - michálky, václavky v okolí Žiliny a Bytče

Reagovať na správu

portret

jethro 29.9.2009 19:43

Jeden zaujímavý:
Kozák osikový - červeni žid - Margecany

Reagovať na správu

portret

vlado141 pokročilý 15.10.2009 17:30

vcera som pocul:
Masliak (hocijaky) - Sopliak - okolie Povazskej Bystrice

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 15.10.2009 21:41

suchohríb hnedý - dubový máselník
Podpňovky - hromadzinky
v Prievaloch na Záhorí

Reagovať na správu

portret

Špacír 15.10.2009 21:49

Pozoruhodný nápad a nedá mi nespomenúť hubu, ktorú som prvýkrát v živote videl a zbieral v Šenkvickom háji v roku 1969. Nikdy som sa nestretol s takou hubou až tu. Amanita cezarea - Muchtrávka cisárska - Kňazove vajce - obec Šenkvice. Tak volala muchotrávku babka mojej manželky.
Ale už som sa s touto hubou nikdy nestretol.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 15.10.2009 23:10

My tam máme rodinu i chatu, takže viem o tom názve. A zaujímalo by ma, či tam ešte rastie, prípadne kedy tam vymrela, lebo v tej lokalite po nej stále pátram, aby som potvrdil jej výskyt, lenže zatiaľ neúspešne. Podľa mojich informácii tam rástla tiež približne v tom období.

Reagovať na správu

portret

Emmka 26.10.2009 09:06

Muchotrávka cisárska rastie v oblasti Bukovej pri Trnave, keď má podmienky na rast, tak ich je tam neúrekom, keď nájdem celú skupinu tak to je teda zážitok a hlavne tie mladé, neberiem ich, pretože tú krásu nechcem narušiť, ale asi sa kochám len ja, pretože keď som na druhý deň išla s foťákom našla som ich pošlapané a rozdupané, takže aj takí sme.

Reagovať na správu

portret

pepe69 22.10.2009 19:57

Zdravim,super dsikusia,pridavam aj ja jeden nazov,potrebujem vsak odobrit,ci je to ta huba:
Strmulka inovatova/Clitocybe nebularis/-zemna hliva,okolie Hanusoviec n/Top.,ak mate stastie,najdete ju u nas v lese za kosik,vzdy v skupinach,mne vonia prijemne a nakladam ju s koren.zeleninou/pripadne s inou hubou/ do octoveho alebo sladkokysleho nalevu

Reagovať na správu

portret

korbačka 22.10.2009 20:50

Tento náízov je veľmi rozšírený aj v prešovskom regione.Škoda,že sa nám nepodarilo chcenie v tejto sezóne.Snáď príště.Nálevy sú fajn,ja tento rok prvý krát skúšam pridávať aj olivy.Neviem ešte výsledok.

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 23.10.2009 09:08

Proficle - Pôvabnice fialové v Račí, BA
"Hlivu" som sa naučila zbierať v Rači, hoci som tušila, že správny názov bude iný. Vďaka tejto stránke NAHUBY už viem, že je to Strmuľka inoväťová.

Reagovať na správu

portret

soldanelka pokročilý 31.7.2011 21:51

Na narodeniny nášho otecka začiatkom novembra sme z nich pripravovali praženicu. Brat zobral konvičku, už boli zamrznuté ako skalky, ale chutili spolu s inými veľmi dobre. / šťavnačkou mrazovou /

Reagovať na správu

portret

tarnavčan(MI) 23.10.2009 16:29

Vinné,Trnava pri Laborci,Michalovce
trudnik klobučkatý -baraňa hlava
plávka -holubinka
prašivky- fučky
smrčky - smaržľe
strmuľka-žemná hliva
povabnica fialová - fijalová hliva
bedĺa -jedĺa bedľa
bedľa červenajuca - kervavá
kuriatko-lišočka,kurčatka
masliak-mašlej
rydzik - horkiňa
podpńovky - podpinky - tie sa ďalej delia na -cmavé
-hrubé
-žolté
-ľetné
-kračkové

Reagovať na správu

portret

vilot pokročilý 23.10.2009 16:38

Rozpadavec dlabaný
Lycoperdon utriforme Bull. (1791)
Pýchavka dlabaná
Na Novej aj Starej Lehote domorodci volajú ,,kocúrove vajcá"

Reagovať na správu

portret

Silvia 13.7.2015 07:08

Silvia z Michaloviec
Chcem sa spýtať či nepoznáte oficialny názov huby "panské vajce"?
Ďakujem za odpoveď

Reagovať na správu

portret

johny pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 24.10.2009 13:49

Podpňovky - hromadnice
obce Stráňavy a Strečno pri Žiline

Reagovať na správu

portret

borsug 26.10.2009 08:06

podpňovka - podpinky
kozak hrabový - hrabčak
kozák osikovy - červeňák
trudnik - baraňa hlava
tanečnica poľna -lancoška
strmuľka inovaťová - žemna hliva
povabnica fialová - fialka
vatovec obrovský - fučka
plamienka zimna - verbovka
uchovec bazový - ucháč
masliaky - mašľak
čirovníca majová - májovka
smrže - smaržľe

okr.Michalovce

Reagovať na správu

portret

miki49 pokročilý, atlasár 27.10.2009 18:50

Detto ako borsuk plus:muchotrávka cisárska-paňská huba,všetky hríby -zapachy,plávka-holubinka,masliak-podsošňak .Juhovýchod-Trebišov

Reagovať na správu

portret

Jerry 27.8.2010 12:25

od Michaloviec som tu nepostrehol ešte jeden zaujímavý názov :

suchohríb (všetky druhy) - vtačej

Reagovať na správu

portret

džordžo8 30.10.2009 18:19

Muchotrávka červenkastá - ROMPA - Súlovce - región Topoľčany.

Reagovať na správu

portret

miksy 22.8.2010 18:31

Bohunice okr. Levice Hríb satanský - Mlynár

Reagovať na správu

portret

rbielik 24.8.2010 10:53

Prekvapil ma ľudový názov "komprd" uvedený v atlase húb pri Hríbe sinom - vďaka tomu som vlastne našiel aj túto diskusiu. Už roky totiž poznám termín "komprda" v ženskom rode, ktorý sa v Zázrivej používa pre označenie dubáčika.

Keďže to už uviedli viacerí diskutujúci, termín "komprd" sa zrejme naozaj používa na dolnej Orave a v Turci pre Hríb siný, a použitie názvu "komprda" pre dubák je potom možno špecifické pre Zázrivú. Overoval som to u ľudí z Havranej a Doliny. Hríb siný som vždy poznal ako "modrák". Skúsim sa opýtať viac ľudí...

Ešte som sa stretol s názvom "tanečnica" pre Kuriatko, ktorý tu už taktiež bol uvedený.

Reagovať na správu

portret

PaMir 31.8.2010 09:47

Tešil som sa po objevení tejto rubriky, že prispejem originálnymi názvami z BB a MT, ale sú tu, tak len potvrdenie:
tanečnica poľná = tančok aj špička(BB)zdroj: starí rodičia,
čírovnica májová = májovka (MT, Turiec)zdroj: otec,
hríb siný = komprd (MT, Turiec)zdroj: otec,
hríb siný = modrák aj baniar (BB)zdroj: starí rodičia,
Hríby dubové, smrekové(biele druhy) - dubáky(BB)zdroj: starí rodičia, aj Turiec zdroj: otec,
podpňovky = pesere (BB)zdroj: starí rodičia,
podpňovky = václavky aj michalky (BB, MT, Turiec)zdroj: otec,
kozák osikový = osičník(BB)zdroj: starí rodičia, aj Turiec zdroj: otec,
kozák hrabový (lieskový)= pinceľ (BB)zdroj: starí rodičia,
rýdzik surovičkový - mlieč(BB)zdroj: starí rodičia, aj Turiec zdroj: otec,
všetky nejedlé huby - pochabie huby (BB)zdroj: starí rodičia,
muchotrávka červenkastá (ružovejúca) = masák, rúžovka (Morava, Čechy)zdroj:kamarát z ČR.
PaMir

Reagovať na správu

portret

brnky 23.9.2010 20:26

na rozhrani oravy a liptova (komjatna) potvrdzujem nazov komprda zenskeho rodu, ako som uz pisal inde...

Reagovať na správu

portret

Tomi_no! pokročilý 17.7.2011 15:25

vo Valaskej (okr. Brezno) hríb siný je báňik a komprd je hríb všeobecne, skôr dubák, ak by dakto z tohto regiónu vedel dačo presnejšie, napíšte
Kto mi ďalej povie aké huby sa skrývajú pod ľudovými názvami peľcman a mrdliak(Čierny Balog)?

Reagovať na správu

portret

Eldžej pokročilý 29.8.2010 15:41

no mi volame hrib sosnovy jesennik alebo podsosnak

Reagovať na správu

portret

ROAN pokročilý 30.8.2010 21:27

Okolie Muránskej Lehoty:hríb-tvrdoš,,,kozák-mäkoš,,,kuriatko-kur šatá,,,a tie čo nezberajú volajú-šálenie

Reagovať na správu

portret

Shukuchi 3.9.2010 09:21

Okolie Prievidze ( teda aspon tu u nas )Kozakom ( vsetkym ) sa nadava do Jankov ... neviem preco skusal som sa dopatrat ale zatial bezvysledne
a Podpnovky nazyvame Michalky ... tu to je dufam jasne ...

Reagovať na správu

portret

Aneri pokročilý 3.9.2010 11:21

Aj v okolí Kokavy nad Rimavicou sa tiež Kozákom hovorí Janíky.

Reagovať na správu

portret

px pokročilý 4.9.2010 13:42

U nás v Maduniciach miestni hubári jesenný výskyt strmulca nakopeného používali názov kominárik.

Reagovať na správu

portret

Erdžo 14.9.2010 15:51

Obišovce, 19 km severne od Košíc, okr.Košice

Jedľa vysoká : deti volajú "Jedľa Bedľa", starší ju volajú "Ambrelka". Ambrela je východoslovenskom nárečí dáždnik.

Hríb dubový : "dubák","grib"

Kozáky (všetky s hnedým alebo čiernym klobúkom): Kozár, v okolitých obciach je zaužívaný aj názov "podbrežňak" a "brežňak". Odvodené od slova "breza".

Kozák osikový: "červeňak", ale v niektorých okolitých obciach aj tento druh nazývajú "podbrežňak"

Podpňovky(všetky): "podpinki"

Plávky(všeobecne): "holubienki"

Lievik trubkovitý: "judašovo ucho"

Pečiarky(všeobecne): "šampioni" (vých.slov.nárečie nepoužíva písmeno "y", to len pre rýpalov)

Kuriatko jedlé: "kurče","kurčatka"

Smrž(všeobecne): "smarže"

Čírovnica májová: "tancuľki"

Kučierka a strapačka : "baraňa hlava"

No a ešte také rozdelenie jedlých a nejedlých húb všeobecne. Jedlé sú jedlé, ale nejedlé volajú "šaľene huby".

Reagovať na správu

portret

burizon 23.9.2010 17:09

pochádzam z Michloviec ale svokru mám z Vinného (pri Zemplinkej Šírave) a v danom okolí používame rovnaké alebo veľmi podobné názvy ako napísal Erdžo a preto by som len doplnil o názvy, ktoré neboli spomenuté:

kozáky (všeobecne ale hlavne hrabové tých je hojne v danom okolí): kaľiky (vyslovovať makko).

muchotrávka cisárska : paňska huba (kedysi to dedinčania zbierali a jedli a keďze ju jedli aj kedysi na cisárskom dvore v Starom Ríme podľa toho asi ten názov). Dnes jej výskyt je už zriedkavejši.

Reagovať na správu

portret

burizon 23.9.2010 17:11

ešte som si spomenul,na jeden názov z okolia Michaloviec:

strmuľka inovaťová: žemná hliva (kedže vyrastá zo zeme)

Reagovať na správu

portret

dodisv 27.9.2010 06:35

Konečne niekto, kto volá kozáky kaľiky. U nás v Belej nad Cirochou tiež volajú kozáky "kaľeky" a všetci dookola sa z nás smejú, že čo je to za názov. Takže nie sme sami. Voláme tak všetky kozáky okrem tých s červenou hlávkou, tie voláme "červeňaky", alebo "topoľaky".

Reagovať na správu

portret

zabiacka gigi 20.9.2010 13:41

Sitnianska Lehôtka - suchohríbom sa hovorí škrtkáčik alebo riečičkár
muchotrávke cisárskej - kráľovka
strapačkám - volove pysky
jelenke - falošné kura
Čaka - vatovec volajú prchavica
Levice - kozáky (s červeným klobúkom) - gombajanči

Reagovať na správu

portret

jozef1 27.9.2010 13:43

Okres Topoľčany-obec Podhradie
Smrčky - Smrže
Muchotravka cisarska - Kralovka-Kralovica
Kozaky-všetky hnede - Hrabaky
Kozak osikovy- Janko-Červeny pan
Podpňovka - Vaclavka-niektorí im hovoria Michalky
Muchotravka červenkasta - Rompa
Bedľa vysoka - Srňavka-Tak ich nazyvali moji starí rodičia
Hrib-dubovy-bukovy - Dubak
Čirovnica majova - Majovka
Masliak - Borak-Borovka
Suchohrib - Riečičar-Riečica

Reagovať na správu

portret

topvideo 28.9.2010 15:35

Suchohríb má byť správne ričičar.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 29.9.2010 04:58

Iný kraj, iný mrav. Ono sa to môže mierne líšiť aj vo vedľajšej dedine.

Reagovať na správu

portret

soldanelka pokročilý 29.9.2010 11:15

V Ratkovskej Lehote okres Rim. Sobota plávky volajú sivänky a kozáky s červeným klobúkom janíky.

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 24.7.2011 20:33

aj na Záhorí - Prievaly som počula, že kozák je janík

Reagovať na správu

portret

jozef1 29.9.2010 12:14

Peto maš pravdu vela ludi ich volaju ričičare.

Reagovať na správu

portret

PeterRet pokročilý 11.7.2011 00:24

Banská Bystrica
plávka zelenkastá = hrabienka

Reagovať na správu

portret

yahooo 11.7.2011 11:55

na myjavskych kopaniciach plavka zelenkasta - skalka

Reagovať na správu

portret

babina 12.7.2011 00:38

Čírovnica májová - májovka
Tanečnica poľná - špička
Jelenkovec škridlicovitý - kraviarka
Náramkovka cisárska - bešterec
bielohľuzovka obyčajná - jelenica alebo jelenia guľa
huby rastúce na dreve stromov - choroše
Region Liptov - Liptovský Trnovec, používané v rokoch 1950-1970
Nemôžem tvrdiť, že sa tieto názvy používajú dodnes, na Liptove nežijem od roku 1976.
-----------------------------------
V regione Novohrad, Lučenec-obec Čakanovce

Muchotrávka cisárska - panský hríb
Rýdzik korenistý - horký hríb

takto ich tu bežne pomenúvajú v slovenčine aj v maďarskom preklade.

Reagovať na správu

portret

Recept 14.8.2011 09:11

Okolie Kysuckého Nového Mesta
Hríb dubový/smrekový - pravak,dubák
Plávky - holubice
Bielohľuzovka obyčajná - jelenica
Náramkovka cisárska - bludárka
jelenka poprehýbaná - hluchá kura
jelenkovec škridlicovitý - hluchá kura ,smrž
Čírovnica májová - májovka
Hríb zrnitohlúbikový - synak
Rýdzik surovičkový - krovka

Reagovať na správu

portret

golgolik atlasár, mykológ 11.8.2014 11:26

Bytča okolie
hríb smrekový-smrekáč, dubák, pravák
hríb dubový-dubák, pravák
hríb zrnitohlúbikový-sinák, modrák
hríb červený-satan
čírovnica májová-májovka, tanečnica
strmuľka lievikovitá-haluzárka
kozák hrabový-podlieskovec
kozák brezový-brezák, osikáč
kozák osikový, smrekový, dubový-osikáč
plávky-splávky
podpňovky-václavky, michalky
muchotrávka červenkastá-rompa
suchohríb žltomäsový-babka
pečiarky-šampióny
smrčkovec český-smrž, smrčok
bedľa vysoká-jedľa bedľa

to je asi tak všicko

Reagovať na správu

portret

Srdcom_vychodniar 11.8.2014 12:15

Región Šariš

Smrčok vysoký - smaržl resp. smrčky - smaržle
Podpňovka (všetky druhy) - michalky
Hríb smrekový - smrekáč
Hríb dubový - dubák
Hríb sosnový- borovák
Kuriatko jedlé - kurčatko
Kozák osikový - červeňak
Prášnica bradavičnatá - fučka
Muchotrávka cisárska - hríb pansky

Reagovať na správu

portret

yani 11.8.2014 19:31

ešte z myjavska:
vatovec obrovský - baranie vajca
podpňovky - honcúle

Reagovať na správu

portret

jarokan pokročilý 11.8.2014 21:36

Janko, zrejme si nahodil zaujímavú tému, len som zvedavý, ako sa z tých názvov teraz vymotáš? Z východu som zaregistroval iba niekoľko príspevkov, takže pridávam prevažne za Spiš a Šariš:
kuriatko - kurče
kozák osikový a pod. - červeňák
ostatné kozáky, brezový, hrabový a pod. - kozar, kožar
hríb zrnitohlúbikový a siný - modraky /v okolí Bardejova sú to zase všetko siňaky/
trúdnik klobúčkatý - baraňa hlava
strmuľka inovaťová - zemná hliva
masliaky - mašľare
hríb sosnový - ješenský grib
bedľa vysoká - jedľa bedľa.
Tiež si narýchlo neviem všetky názvy spomenúť. Ahoj.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 14.8.2014 03:33

Ďakujem, že si po dlhom čase otvoril túto diskusiu. Verím, že aj od iných užívateľov pribudnú zaujímavé regionálne názvy húb.

Reagovať na správu

portret

jarokan pokročilý 17.8.2014 21:41

Ďakujem aj ja, za tvoju iniciatívu. Ale ak sa nebude pokračovať, tak to zakape. Chcelo by to zrejme urobiť nejaký všeobecný prehľad a zhrnúť to do nejakej 2 - 4 stránkovej publikácie. Nechce sa ti do toho ?

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 18.8.2014 02:07

No veď nech sa to len zbiera. Keď bude viac času, spracujem taký prehľad.

Reagovať na správu

portret

zapach 21.8.2014 18:54

Okolie VT

hliva bukova - kladovka
trudnik šupinaty - peštrak
plamienka zimna - virbovka
čírovnica majova - podsadovka
masliak ........ - sošňak
boletus ........ -zapach

Reagovať na správu

portret

paress 21.8.2014 10:07

U nas na zempline ich volame takto:
Kozák hrabový - Kozár
Kozak osikovy - Červeňak
Hrib dubovy - Zapach
Podpnovka obycajna - Podpinka
Masliak obycajny - Mašľakm sosňak
Hrib Zrnitohlubikovy - Modrak
Plavka - Holubinka

Reagovať na správu

portret

Sade atlasár 6.9.2014 10:12

Snina:
huby vo všeobecnosti - kozare
biele hríby - bukové
farebné hríby - plankové
kuriatka - lišočky
rýdziky korenisté - huby, teraz viac horkyňe
kozáky hrabové - leskové
ostatné kozáky s hnedým klobúkom - brezové
kozáky s červenoým klobúkom - topoľové, teraz červeňaky
plávky - holubinky
podpňovky - podpinky
bedle - jedľe bedľe
trúdniky klobúčkaté - fejdergomby
hlivy - hlivi
ostatné huby /huby, ktoré sa nezbierajú/ - chrjašče

Reagovať na správu

portret

Huby hríby hubári 7.9.2014 01:24

U nás Krasňany ( žilina ) kozák osikový - Turek ( červenohríb ), Masliak - riečičkár, čírovnica májová - májka

Reagovať na správu

portret

Insane 9.10.2014 13:47

Na Tekove sa v niektorých dedinách hovorí niektorým druhom strmuliek "traktáriky". Podľa starého atlasu ide o strmuľku prehnutú - clitocybe inversa - tu som ju však nenašiel..Voľakedy ju zbierali ako jedlú, neskôr sa zistilo, že obsahuje jedovaté látky.

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 9.10.2014 16:52

u nás v atlase je pod menom Lepista flaccida

Reagovať na správu

portret

Insane 9.10.2014 17:44

Ďakujem

Reagovať na správu

portret

wienerwald 10.10.2014 09:42

Bardejov a okolie:
Hrib smrekovy / dubovy / sosnovy = dubak
Hrib zrnitohlibikovy = modrak
Kozak hrabovy / brezovy / topolovy = kozar
Kozak osikovy / dubovy / smrekovy / zltooranzovy = červenak
Podpnovky = podpinky
Masliak obycajny = podsošňak
Smrcok = smuržľa
Bedla vysoka = jedľa bedľa
Trudnik klobucnaty = baraňa hlava
Koralovec = kozia brada
Plavky = holubinky
Kuriatko zlte = lišufka
Muchotrávka cervenksta = masák
vsetky ostatne nejedle, alebo co nezbierame = šaľené

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 26.2.2015 16:16

rýdziky - krvavky - Bytča

Reagovať na správu

portret

Rados3berny 26.2.2015 20:00

houževnatec jedlý - ta ši take
východ

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 26.2.2015 20:33

Reagovať na správu

portret

hubarkaigi pokročilý 27.2.2015 20:08

Podhríb žlčový - štiplák, Záhorie.

Reagovať na správu

portret

anna11 pokročilý 28.2.2015 07:21

Detva
Hríb siný,zrnitohlúbikový - sináľ
Kozák hrabový - hrabovec, pincliak
Kozák osikový - osikovec, janík
Čírovnica májová - májovka
Prášnica, fúkavec - fukadlo
Masliak - masliar
Hríb satanský - ryčiak
Suchohríb - riečičkár

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 4.8.2015 07:58

Kozák hrabový pri Ľubietovej volali podleštiak (rástol pod lieskami), v okolí Divína pri Lučenci som sa stretol s názvom pinceľ, často ho hubári nazývajú jednoducho hrabák alebo hrabovec (napr. môj brat v Stredných Plachtinciach)

Reagovať na správu

portret

Jurošík 23.7.2015 10:14

Tiež pochádzam od Topoľčian a moji starkí volajú "ričičár" všetky suchohríby.
A pár ďalších:
hríb satanský PAROM
muchotrávka červenkastá ROMPA
hríb zrnitohlúbikový a siný SVIŇÁK (myslel som, že to je od sinák, ale babka vraveli, že často ich nachádzali pri miestach rozrytých svinkami, tak dostal také meno)
Nejedlé, jedovaté a všeobecne hríby, ktoré nezbierali boli BLÁZNIVÉ

Reagovať na správu

portret

moravan 1.8.2015 22:01

Toto nie je zo Slovenska, ale je to predsa zaujímavé. Som z Moravy, na východ od Brna. Tam sa bežne hovorilo suchohríbu žltomäsovému "panské hovno" a bol všeobecne považovaný za hubu jedovatú, či nejedlú.
Akosi sa mi to zapísalo do EPROM a keď som prišiel na Slovensko a budúci svokor "to" priniesol z hory a hotoval sa robiť praženicu, veru som nemal veľa chuti to jesť...
Bolo to dávno, hlboko v minulom storočí.

Reagovať na správu

portret

Fredegar8 1.8.2015 23:56

A co tě přivedlo na Slovensko soudruhu?

Reagovať na správu

portret

náramovka pokročilý 2.8.2015 15:29

zopár z Levicka
tanečnica poľná - hubka
suchohríb žltomäsový - kemenár
suchohríby iné - riečičkáre
hríby s modrajúcou dužinou - modráke
hnojníky - psačie hríby

Reagovať na správu

portret

johny69 14.11.2022 11:44

okolie Žiliny-suchohríb žltomäsový- ,,babka,,

Reagovať na správu

portret

peterf pokročilý 5.8.2015 14:38

bagone-Topolčianky-bedla vysoká

Reagovať na správu

portret

R. 20.8.2015 17:34

diskusia je dlhá, takže ideme na to
prakticky na celom východe je barania hlava trúdnik klobúčkatý
hríby, či už dubové, smrekové, prípadne bronzové, ktoré sú na "našich" miestach menej boli podľa deda pencuráky (okolie RV, presnejšie pochádza z Drnavy)
plávky boli holuby
kozáky boli kozáre
kozák dubový, osikový aj topoľový (hoci ten farbou nezapadá) a samozrejme žltooranžový sú červeňáky
rýdzik korenistý- smahľa, horkyňa, alebo ak nerastie nič iné tak: "boli len tie biele s*ačky)
lievik trúbkovitý- trúbkače, prípadne trúbky ale to zaviedol minulý rok strýko
no a keď dedo doniesol mladé čechračky tmavohlúbikové a začal ich krájať a zistil, že majú lupene, tak to bol hneď dubák-podrazák
no a aby som nezabudol na jeho prvé stretnutie s podhríbom žlčovým ( šli sme vyskúšať smrečinu na Mlynky) a on to zbieral ako suchohríby, boli aj červavé, tvrdil, že to musí byť dobré, tak oblizol nožík, ktorým to krájal, pomedzi tiché znechutené pazvuky mu ušlo, to je fakt ten žlčňak.
snáď som príliš neodbočil od témy, ešte čo sa názvov týka, tak viem, že v nejakej časti SK barania hlava je vatovec obrovský a ešte v ďalšej kučierka...

Reagovať na správu

portret

matvej 20.10.2020 12:40

Teraz som to objavil, tak reku prispejem. Som z Prečína pri Považskej Bystrici a u nás si pamätám nasledovné názvy:
- kuriatko jedlé = kozáček
- strapačky = kuriatko
jedovaté a neznáme huby volali bačliaky / zrejme podľa zvuku pri dávení/
masliaky = podbôrky
Rád chodím na huby doteraz, ale jedna huba ma trápi, lebo som ju od detstva nenašiel a to bolo dávno, keď ešte aj čert bol malým chlapcom.
Jedná sa o vranie ucho. Niekto z Oravy to v diskusii spomenul, ale ako sa odborne volá, som doteraz nezistil. Ak niekto vie prosím o radu. Ďakujem.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 20.10.2020 16:16

tanierovka oranžová kuriatko jedlé náramkovka cisárska strmuľka inovaťová
Na čo sa podobá to vranie uško?
Na základe tu uvedených indícií mám tipy.
Nemohla by to byť Aleuria aurantia tanierovka oranžová OBR 89105 , alebo kuriatko jedlé Cantharellus cibarius OBR 20771 , prípadne náramkovka cisárska Catathelasma imperiale OBR 229088 ?
Alebo žeby strmuľka inovaťová OBR 354376 Clitocybe nebularis ?

Reagovať na správu

portret

matvej 21.10.2020 13:33

Ak si dobre pamätám, /bolo to asi pred 65 rokmi/, tak to bolo modré s priehlbinkami. Hľadal som to medzi kyjakmi, ale nebolo to ono.

Reagovať na správu

portret

Rado mykológ, atlasár 21.10.2020 13:39

Gomphus clavatus ?

Reagovať na správu

portret

matvej 21.10.2020 13:47

Našiel som obrázok huby / čiaška/ Peziza violacea a mala by to byť na 90 % ona. Na stránke sa v však práve - violacea v atlase nenachádza. Pozriem to v Ottovej encyklopédii húb
.

Reagovať na správu

portret

matvej 21.10.2020 13:51

Ešte k ľudovým názvom. Na Orave jelenkovec škridlicovitý nazývajú sova.

Reagovať na správu

portret

Aneri pokročilý 21.10.2020 13:55

... aj kaňorka

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 23.10.2020 02:38

Dobre, že sa tu opäť objavil tento príspevok. Ja mám aktuálne zozbieraných 6 strán ľudových názvov z tejto stránky, aj zo skupín na Facebooku. Bol by som rád, keby sa tu vyskytli aj ďalšie, ideálne tradičné, staré (mnohogeneračné) názvy z jednotlivých obcí a regiónov, aby sa frekvencia výskytu ľudových mien dala čo najpodrobnejšie zmapovať.

Reagovať na správu

portret

Marián Krivuš pokročilý, atlasár, botanik, správca galérií 23.10.2020 06:57

Turiec - naramkovka cisárska - pestrec

Reagovať na správu

portret

Ešli atlasár, mykológ 23.10.2020 12:28

Možno by bolo dobré zverejniť tie názvy.
Či už pre inšpiráciu ostatným, alebo aj pre oživenie pamäti tým, ktorí nejaké názvy poslali, ale už si nepamätajú ktoré.
Myslím že pri čítaní týchto názvov sa ľuďom oživia spomienky a spomenú si aj na názvy ktoré už zabudli a tí čo sú tu noví sa určite tiež pridajú.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 30.10.2020 00:33

Zverejním ich, keď ich bude dosť.

Reagovať na správu

portret

Miťko 30.10.2020 07:53

dám aj ja Vrútky názvy podľa starého otca:
podpňovka smreková, obyčajná - václavky, michalky podľa dátumu v kalendári kedy zvyčajne vybiehajú vo väčšom množstve
Zrnitohlúbikovitý hríb - modrák
Siný hríb - komprd
Kozáky osikové - červenáky, osikáče
Hríby ostatné - biele hríby
Muchotrávka červenkastá - kropaňa

Reagovať na správu

portret

matvej 2.11.2020 15:52

Takže som to o vraňom ušku konečne zistil. Jedná sa o Lievikovec kyjakovitý - Gomphus clavatus. Je v atlase na stránke a je to ono. Pravdou je že som ho v lese od detstva nevidel. Ďakujem za pomoc.

Reagovať na správu

portret

matvej 2.11.2020 15:56

A ešte niečo. Pri tom lievikovci v atlase sa uvádza výskyt v ihličnatých lesoch. U nás boli hlavne bučiny a do tých sme chodili na huby. A iba tam sme vranie ušká zbierali.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 2.11.2020 16:01

Veď Rado (mykológ, atlasár) už 21.10.2020 napísal, že Gomphus clavatus

Reagovať na správu

portret

matvej 2.11.2020 16:34

Veľmi sa ospravedlňujem, je to tak. Asi som si to nevšimol a nepreveril v atlase. Naposledy som nazbieral lievik trubkovitý pri jeho pozeraní v atlase som pozrel aj lievikovce a objavil som "Ameriku". A ďakujem za upozornenie. Môj predchádzajúci príspevok bol niečo ako neoprávnený majetkový prospech.

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 3.11.2020 17:28

Práve som sa stretol s pojmom "divé kuriatko" pre líšku oranžovú https://www.nahuby.sk/obrazok_detail. php...

Reagovať na správu

portret

Michal1234 3.11.2020 19:49

Jelenka poprehýbaná (Hydnum repandum) je zas známa pod názvom "bláznivé kuriatko"

Reagovať na správu

portret

Buki 15.11.2022 09:32

Na západnom Gemeri:
pencle = hríby všeobecne
tvrdoše = hríby s bledšími tvrdými klobúkmi
mäkkýše = hríbovité s tmavšími mäkšími klobúkmi (vrátane kozákov)
osišna̋ky = kozáky osikové (v Malohonte ich volajú janíky; [a̋] = dlhé ä)

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 15.11.2022 15:02

--V Stredných Plachtinciach a susedných Príbelciach (okr. Veľký KRTÍŠ) som sa stretol s týmito ľudovými názvami húb:
-Májovke – niekedy špeciálne agáčovie májovke (čírovnica májová- Calocybe gambosa) a sľúkovie májovke (hodvábnica jarná – Entoloma clypeatum)
-Nemce – všetky modrejúce hríby (Suillellus, Neoboletus, Imperator a iné)
-Kurence – kuriatka, rastie tam predovšetkým kuriatko bledé - Cantharellus pallens
-Pečiarke - pečiarky (Agaricus), neviem o tom, že by sa rozlišovali, zbierali sa na lúkach
-Špičke – tanečnice poľné – Marasmius oreades (názov mám od starkej)
-Osikáč, osikovec, janko – kozák osikový – Leccinum albostipitatum
-Hrabák, hrabovec – kozák hrabový - Leccinum pseudoscabrum
-Kozia brada – rôzne druhy strapačiek (Ramaria), zbierali sa, teda považovali za jedlé
-Dubáke – hríb dubový Boletus reticulatus, hríb bronzový Boletus aereus a hríb smrekový Boletus edulis, pričom hríb bronzový sa v princípe odlišoval ako dubák s čiernou hlavičkou (hríb sosnový som tam nevidel)
-Kráľovka – muchotrávka cisárska Amanita caesarea. Prvýkrát som videl, že ich zbierala a kráľovkami nazývala naša starká, keď som mal nejakých 9 rokov. Ona vedela vyrobiť (asi) z nejakých jedovatých muchotrávok aj jed na muchy a úspešne ich tak kynožiť.
-Masliake – dávnejšie najmä suchohríby plstnaté Boletus subtomentosus, ale prípadne aj iné huby pripomínajúce maslo, zbehlejší hubári dnes už odlišujú suchohríby od ozajstných masliakov
-Riečička – raz tak jeden sused nazval suchohríb žltomäsový Xerocomellus chrysenteron
-Podpenke – podpňovky Armillaria (podľa nášho otca)
-Mlieč – rýdzik korenistý Lactarius piperatus (možno aj iné rýdziky, to neviem)
-Plávke – plávky Russula
Bedle sa voľakedy nezbierali, môj otec ich nazval muchotrávky, keď som ich prvýkrát doniesol. No dnes ich hubári už poznajú najmä pod názvom bedľa jedlá.
Pod pojmom hríby sa mysleli aj kuriatka, májovky atď. Huby boli tie zo stromov (otec nejaké zbieral a predával kožušníkovi na farbenie kožuchov, nejaké používal pri včelách do dymákov), huby boli tiež vatovce, rozpadavce a podobne (nezbierali sa).
--NA ZÁHORÍ som sa stretol predovšetkým s ľudovým pomenovaním suchohríba hnedého, a to ako „modrák“ – v okolí Malaciek a „poddubák“ – v okolí Senice

Reagovať na správu

portret

Michal1234 15.11.2022 16:16

do tých dymákov sa možno používali práchnovce kopytovité (Fomes fomentarius), raz som skúsil jeden vyschnutý zapáliť a bola to teda poriadna "dymovnica".. to by ma zaujímalo, ktoré stromové huby sa používali na farbenie kožuchov a či sa nimi dá farbiť aj látka alebo získavať pigment na miešanie farieb.. ktovie či to niekto vie..

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 15.11.2022 16:28

ano, do dymáku používam práchnovec alebo aj brezovník

Reagovať na správu

portret

Palo70+ 15.11.2022 20:37

Jeden kožušník sa volal Matej Bella a býval v Divíne č. 191 (okr. Lučenec), ale bolo to takmer pred 70 rokmi, ako spomínal môj 83 ročný brat. On ako chlapec chodil s otcom na tie "choroše", určite nejaké brali zo starých moruší, nejaké nachádzali aj vo vinohradoch (možno tiež aj na morušiach). Nevylučujem ani iné stromy, či už ovocné alebo napr. i duby. Ďalší kožušník sa volal Viliam Futas, jeho "odborné kožušníctvo" bolo v Nitre na Roosweltovej 14, neskôr Seminárska 15. (Možno v "pozostalosti" kožušníkov sú aj nejaké informácie o tých hubách a farbách.)

Reagovať na správu

portret

Michal1234 17.11.2022 19:14

Podľa popisu by som tipol, že tie huby budú niektoré z rodu Phellinus, napadajú ma Phellinus pomaceus (ohňovec slivkový), Phellinus igniarius (ohňovec obyčajný) a ešte existuje niečo ako Phellinus linteus (ohňovec morušový), ten tu tuším nie je ani v atlase (neviem ako je to s výskytom na Slovensku).. viem si predstaviť, že ak by sa tieto ohňovce nejak vylúhovali alebo čo, mohli by pustiť nejakú "hnedo-červenú" farbu, ktorá by sa mohla hodiť na zafarbenie kože.. ale je to len môj dohad.. hlavne podľa tých drevín tipujem, lebo som viac krát videl tieto ohňovce hlavne na ovocných drevinách..

Reagovať na správu