Úvodná stránka » Diskusné fóra » Konzumácia a kuchynská úprava húb »

Hodvábnica jarná


portret

kozaroš pokročilý 5.2.2008 14:34

V atlase sa píše jedlá huba.Ja by som povedal výborná jedlá huba.Hoci v prírode do vrecka od Sheley Evans som čítal,že je nejedlá.No ja ju zbierám už od mala a vidí sa mi ,že je chuťovo lepšia ako čírovnica májová alebo všetký ostatné huby.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 5.2.2008 14:52

Chutovo je fajn aj ja som su zberala uz ako dieta. Tieto huby sme volali podslivniky, pretoze rastli v sade pod slivkami . Boli to po smrckoch prve jarne huby, ktore u nas rastli.
Kedysi som citala, ze hodvabnicu jarnu odporucaju zberat len v prvej polovici maja a na overenych miestach. Neskorsie vraj uz hrozi riziko zameny za jedovate hodvabnice a vlaknice.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 5.2.2008 15:04

U nas sa nazývajú pod sadovky.Rastú aj pod jabloňami ,hruškami ale aj pod trnkami a hlohmi.Manželka už teraz spominá,že kedy už budú rásť,že by si na nich už pochutnala.

Reagovať na správu

portret

uchovec 25.4.2016 22:23

U nás je to podtrnka, alebo trnovka. Ale májovky sô lepšie.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 27.4.2016 15:45

Neviem,ale každý mame iné chute,no mne hovábnica chuti oveľa viac.Včera sme oslavovali Jaroslavy,tak som ju pražil,tak to nemá chybu.Praženicu som robil na skúšku aj z májovky a všetci sa zhodli že hodvábnica chuti lepšie.

Reagovať na správu

portret

Piber atlasár, mykológ 5.2.2008 15:52

preto sa uvádza nejedlá pre veľké riziko zámeny...

Reagovať na správu

portret

Hari 25.4.2016 11:01

U nas to zbiera kopec ludi,rastie toho kopec v sade a v krykoch-100 metrov od baraku-ked sa zberaju male plodnice 30-50mm si myslim,ze sa nezamenia.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 25.4.2016 16:03

Ale veď sa to nemôže zameniť.Hodvábnica veľká rastie neskoršie,našiel som ch až v auguste.Pochádam z Čierneho nad Topľou a tam nám rástli Hodvábnice jarné pod slivkami a jabloňami,to sme si každý rok na nich pochutili.

Reagovať na správu

portret

Máčik 5.2.2008 16:32

Musím súhlasiť,chuťovo výbornä huba,ktorej podľa mňa ukradla renomé Čírovnica májová,ktosi si to z kuchárov poplietol a potom sa to opisovalo z knihy do knihy!
Aspoň ja nepoznám nikoho,komu by naozaj chutila Č.májová,Cisárove nové šaty dajú pozdravovať.Od detstva si jej chuť pamätám,rástla v našej záhrade/ďaleko od lesa/
pod slivkami,najradšej po jarnom skyprení pôdy okolo sliviek,v tom čase už koncom marca a v apríli.Aby nebola ruská ruleta,tak ako hovorí Milustek.Nemecká autorka R. Daehnke síce predpokladá,že niekto domotal smrčky s májovkami a toto sa traduje,ale to by snáď nedokázal nikto.

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 14.4.2008 08:27

Ty nepoznáš nikoho,komu by chutila čírovnica májová?Neuveriteľné...Hodvábnica jarná(po starom zvonovec jarný)je síce chutná huba,ale...na májovky sa nechytá.

Reagovať na správu

portret

Peter atlasár 14.4.2008 09:17

majovka je podla mna jedna z naj hub

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 14.4.2008 11:07

Presne ako hovoríš Peťo,tá vôňa a chuť je nedostihnuteľná...

Reagovať na správu

portret

Margot atlasár 14.4.2008 15:47

Veru tak,bohužel sa májoviská(aspoň u nás)vytrácajú...

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 14.4.2008 21:19

asi je to sposobene postupnym zanikom klasicky kosenych a spasanych luk..

Reagovať na správu

portret

maroš atlasár 15.4.2008 08:02

Ja ich hľadám hlavne v remízkach,húštinách,na kraji lesa.Bývajú väčšie ako v čarovných kruhoch,ktoré sú okrem toho dosť viditeľné,a tým pádom hojne navštevované.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 14.4.2008 21:18

pre mna hlavne na polievku.. v polievke je jej chut naozaj nezamenitelna.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 19.4.2008 18:13

Dnes som pripravoval majovky no neviem si pomôcť hodvabnici sa nevyrovná ani z ďaleka.

Reagovať na správu

portret

... 11.6.2013 21:52

vyborne su obidve niet sa nad cim hasterit

Reagovať na správu

portret

Hari 25.4.2016 11:07

Hodvabnica jarna je fakt vyborna,majovky som nejedol,vyskusam a napisem-ale preco nevyskusat,ked je tych hodvabnic mraky kusok od baraku.

Reagovať na správu

portret

vlado(ZV) mykológ, moderátor, atlasár 5.2.2008 17:55

V zahraničí viac na západ od SK sa často niektoré (často aj ako keby "súkromne" vo vybraných atlasoch), u nás bežné jedlé (napr. smrčkovec český), huby odporúčajú nezbierať, príp. sa považujú za jedovaté. Má to veľa dôvodov. Určite však napr. stačí nejaká medializovaná otrava a hneď sa mení status jedlosti (pokiaľ sa v danej krajina vôbec odporúčajú huby, mimo nákupu v sieti marketov, jesť).

Reagovať na správu

portret

Sade atlasár 5.2.2008 19:55

V tom mám osobnú skúsenosť z USA. Keď som domácim vravel, že idem do lesa na huby (ten les im patril a začínal 2 m za domom, výhražne ma varovali: "V lese rastú jedovaté huby". Dobré huby sú len v hypermarketoch.

Reagovať na správu

portret

fugi 12.4.2008 20:33

mate odvahu, tu po europe by som to skusil aj ja, ale v amerike by som uz vahal zbierat cokolvek - napriklad taka jahoda, v indii rastie tiez ibaze plod je otoceny hore a nie ako u nas a je vraj (ne)slusne jedovata /dufam ze to nebola iba novinarska kacica/,ale ak zostaneme u hribov, tak opacnym smerom ako na Z, sa upravuje vela druhov hub /tusim mliecnym kvasenim/, kre sa u nas nezbieraju, lebo su povazovane /dokazatelne?/ za jedovate. mozno by nebolo od veci keby sa tu vyjadril niekto z potravinarskej* spolocnosti napr. ci sa robili nejake testy ucinkov hribov aj pri podavani niektorych zakladnych liekov /* v sucastnosti by sa velka cast velkopredajni POTRAVINY mala pisat bez ,,P,,/

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 12.4.2008 21:19

Mliečnym kvasením sa upravujú niektoré rýdziky - plstnatý, korenistý, kravský, tie však u nás nie sú jedovaté, len prudko nejedlé (teda okrem korenistého po určitej úprave). Zakvasovať toxické huby sa ani nedá, lebo jed sa kvasením nezničí.

Reagovať na správu

portret

cordyceps3 mykológ, atlasár 2.5.2008 17:47

trochu zaprotestím:, prudko nejedlé pri L. piperatus s tým nesúhlasím. So slaninkou na panvici na chlebe niečo fantastické, treba si na to tak dve sústa zvykať...

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 2.5.2008 17:58

Veď ten som v zátvorke vylúčil.

Reagovať na správu

portret

cordyceps3 mykológ, atlasár 2.5.2008 21:31

však sa nepaprč

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 14.4.2008 08:37

Mne takátu "indická" jahosda rastie pred barákom, kde som sa prisťahoval. Nikto nevie odkiaľ sa vzala. Pravdepodobne z nejakej starej skalky. Je fakt ako jahoda, aj listy má rovnaké, len jahody trčia hore. Nemá nijakú chuť, plody sú až v druhej polovici leta.

Reagovať na správu

portret

mz pokročilý 15.4.2008 17:54

Ak zoberieme v úvahu, čoho sú dnes obchodníci schopní, (prebalovanie cukríkov po záručnej dobe; predaj hovedzieho so "zelenou krvou" atď.) neriskoval by som nákup rýchlo sa kaziacich potravín akou huby určite sú. Hlavne ak mám možnosť nazbierať si čerstvé v lese. Ešte dodám, že šampióny prvej triedy v obchodoch často nespĺňajú požiadavky ani na tú poslednú triedu. Lupene by mali byť ružové nanajvýš svetlo hnedé, nie čierne ako tie v obchodoch. Prečo? Pre lakomosť nielen obchodníkov ale aj výrobcov. Čakajú aby dorástli a ony namiesto toho starnú...

Reagovať na správu

portret

mz pokročilý 15.4.2008 17:58

Niektoré mierne jedovaté druhy v závislosti na regióne v ktorom rastu sú niekde menej, niekde viac jedovaté a niekedy aj nejedovaté. Čítal som to napríklad o Muchotrávke citrónovej, ktorá je v európe jedovatá ale na niektorých miestach vo svte sa bežne konzumuje.

Reagovať na správu

portret

Valda botanik 24.5.2013 12:49

Duchesnea indica jedovatá není, jenom nechutná tak dobře jako naše lesní jahody.

Reagovať na správu

portret

lesný duch 30.5.2013 20:01

Ona totižto vôbec nechutí.Ona proste iba je,teda existuje.A fakt neublíži.Ď!

Reagovať na správu

portret

Sade atlasár 5.2.2008 19:38

Keď si pozriete maľované obrázky a popisy v Malom atlase húb (Dermek, Lizoň), medzi Hodvábnicou jarnou a H. veľkou nenájdete prakticky jediný rozdiel, až na to, že H.veľká má vo výtrusoch len jednú veľkú tukovú kvapku a H. jarná viac menších. Rád by som vedel, ako ich bezpečne rozoznať.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 5.2.2008 21:57

Majú rozdielne ekologické nároky.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 5.2.2008 22:24

Aj hodvábnica jarná rastie v jari do juna a veľká v auguste až v oktobri.

Reagovať na správu

portret

Sade atlasár 6.2.2008 08:16

Problém bol v tom, že som ich našiel v máji na okraji svetlého bukového lesa kde rástli aj trnky. Nezobral som ich, hoci som mal veľké pokušenie, lebo boli krásne mäsité.
V uvedenom atlase sa píše, že H. veľká rastie od konca mája do septembra v svetlých listnatých lesoch.

Reagovať na správu

portret

L.Ď. pokročilý 6.2.2008 12:27

Hodvábnica jarná (ak je staršia) má ružové lupene. Aj dierky po červíkoch sú tmavšie (ružové až hrdzavé).

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 6.2.2008 12:31

V tomto prípade sú obavy opodstatnené, ja by som konal rovnako a tie huby by som nebral na jedenie, aj keď odlíšiť hodvábnicu jarnú od h. veľkej pri aspoň nejakých skúsenostiach nie je problém. Treba vidieť obidva druhy naživo a hneď je v tom jasno.

Reagovať na správu

portret

peter_p 6.2.2008 14:52

Janko máš pravdu. Je potrebné to mať "v oku " a potom nie je problém rozlíšiť tie dvojníky.

Reagovať na správu

portret

fialocka 7.2.2008 18:19

ahoj

Reagovať na správu

portret

Ešli atlasár, mykológ 7.2.2008 23:24

ahoj

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 25.5.2013 14:54

Kromě doby výskytu a vazby na stromy: Entoloma lividum má v mládí lupeny výrazně do žluta a je to mnohem masitější houba - zatímco E. clypeatum obvykle mívá průměr klobouku do 10 cm a E. sepium do 8 cm, E. lividum může mít klidně 30 cm. E. clypeatum má klobouk šedý, hnědošedý apod. E. sepium ho má zase výrazně světlý a jemně vláknitý, s tendencí v sušším počasí šupinkovitě rozpukávat, v zásadě podobné barvy jako E. lividum.

Reagovať na správu

portret

Sade atlasár 25.5.2013 19:54

Medzičasom som sa naučil E. clypeatum poznať a považujem ju za veľmi chutnú hubu. Čítal som aj tvoje popisy podobných húb na Damyku, len u nás teraz nič v lese nerastie.

Reagovať na správu

portret

ViKa 28 25.5.2013 22:09

Základné rozdelenie čírovkotvarých (dužinatejších) hodvábnic je podľa toho
Či rastú na jar - alebo v lete a na jeseň. Či rastú pod ružokvetými stromami a krami, alebo pod inými.
To je aj základný rozdiel medzi E. clypeatum a E. sinuatum (okrem iných znakov, ktoré už boli spomenuté, ale aj neboli).

Reagovať na správu

portret

vlkodlak mykológ 7.6.2013 01:50

Tento model má trochu chybu - houby si občas rostou, kdy chtějí. V parku, v sadu s příměsí listnáčů jako je dub, buk, habr, a navíc v červnu, neplatí a je třeba se spolehnout (jak je to správné) na znaky morfologické. Nakoukat to je ovšem trochu větší potíž.

Reagovať na správu

portret

PeteN atlasár, mykológ 5.5.2016 23:50

Přesně tak, navíc je třeba brát v potaz i více méně opomenutý jarní a podzimní aspekt růstu hub, který je známý především u některých druhů čirůvek, ale... Takže nelze se příliš opírat o to, zda je daný druh jarní, letní či podzimní... Ještě třeba zmínit, že možnost záměny E. clypeatum je i za I. erubescens; v Praze mám 2 lokality, kde rostou "vedle sebe" a když se zadaří, tak do toho roste ještě C. gambosa - kterou bych spíše tedy jako lajk zaměnil za E. sinuatum než E. sinuatum za E. clypeatum, E. sepium, E. saundersii atp.
K jedlosti, nejedlosti a jedovatosti hub bylo zde napsáno už hodně. Jen dodám, že houba, která je v jednom kraji považována za výbornou jedlou (např. V. bohemica v ČR a SR), může být někde označována za nejedlou, resp. podezřelou. Není to dáno tím, že by byla jako taková nejedlá, ale může to být dáno tím, že obsahuje látky, které u mnohých lidí mohou způsobovat alergické reakce. Proto je raději značena jako nejedlá či podezřelá. Tím doplňuji druhou stranu mince k možnosti záměny (např. A. rubescens vs. A. pantherina či A. franchetii).
Vždy ale bude záležet na zkušenosti a sebereflexi každého houbaře, zda opravdu bude sbírat jen to, co bezpečně pozná, nebo se bude snažit dělat "Bastienovské experimenty" a hazardovat se svým zdravím. A i přes to, že houbař bude ukázněný a usměrněný a bude sbírat jen to, co bezpečně pozná, přeci jen může dojít po požití nějakého druhu k přecitlivění organismu a bude mu blbě.
Jiné houby mají v sobě zase toxiny s kumulativními účinky (involutin, necatorin, gyromitrin apod.), takže i toto je třeba mít na paměti a nezahrávat si se starými atlasy, kde jsou ještě některé houby tržní, chutné, jedlé a vhodné ke sběru a držet se raději novodobé seriozní literatury, která by přeci jen měla jít ruku v ruce s nejnovějšími výzkumy v oblasti mykotoxikologie.

Reagovať na správu

portret

tulen 3.5.2016 17:08

Dosť podstatná je aj doba výskytu,či intenzita vône.Veľká sa vôňou približuje májovke.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 11.4.2008 20:31

Vcera aj dnes bolo paradne teplo a zacinaju rozkvitat trnky. Ak este cez vikend naprsi, mohli by uz v sadoch vybehnut aj hodvabnice jarne, co poviete?

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 11.4.2008 21:00

No počas týždňa som ešte nenašiel,ale pomaly by už mali začať.No zvyknú rásť až po smrčkoch a tie ešte len začínajú.

Reagovať na správu

portret

J. Č. mykológ, atlasár, moderátor 12.4.2008 21:23

Ja sa vyberiem na smrčky hybridné. Tento rok im počasie praje a vidím to tak, že bude dobrá žatva. Konečne, lebo minulý rok ani jeden.

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 23.4.2008 23:39

V petržalke je ich kopa teraz.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 13.4.2008 11:19

ja dnes idem mrknut na majovkove fleky

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 13.4.2008 21:00

Dnes som pozeral ale ani hodvábnice ani čirovnice,len množstvo smrčkov.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 13.4.2008 21:33

U nas vdaka suchu budeme mat po hubacke, zda sa.. cirovnice sice nabehli, ale zacinaju cervaviet

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 19.4.2008 18:15

U nas hodvabnice ešte nie sú,ale čirovnice už a všetko čisté.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 23.4.2008 21:14

Ahoj Milka!Rastú u vas už hodvabnice?Tu ešte stale nie.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 23.4.2008 21:26

Ahoj Vlado, veru ani u nas som hodvabnice este nezaznamenala.. mozno je to vplyvom tohorocneho blazniveho pocasia..
P.S. Keby som vedela pekne tak pekne kreslit, ako J.Č., asi by som vyhlásila súťaž o prvý tohoročný nález

Reagovať na správu

portret

FerŠa pokročilý, atlasár, správca galérií 24.4.2008 19:15

Ahoj Miluštek,
vo včerajšej správe o výskyte húb som sa sťažoval na tohtoročnú absolútnu absenciu Hodvábnice jarnej na všetkých mojich flekoch a dnes som konečne objavil na jednom mieste prvé maličké plodničky tejto chutnej hubičky
U mňa je v rebríčku sice tesne za májovkou, ale predčí ju veľakrát početnosťou výskytu i tým, že sa ju neodvážia zbierať neskúsení hubári.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 24.4.2008 21:43

Super Fersa.. vdaka za spravu, pojdem nakuknut pod slivky!
.. osobne si myslim, ze napriklad na prazenicu je tato huba vhodnejsia ako cirovnica majova, pretoze ma maksiu duzinu a ked sa poprazi s cibulkou, tak ju chutovo predstihuje.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 26.4.2008 14:25

Súhlasím s tebou Milka,aj mne chuti viac ako májovka,Dnes som ich už našiel ale sú ešte malé.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 2.5.2008 18:37

Včera som robil z hodvábnic praženicu,dnes polievku.no chuťovo sa nedá prírovnať k žiadnej hube.

Reagovať na správu

portret

milustek pokročilý, atlasár 2.5.2008 20:16

Vlado, ja len tisko zavidim.. u nas je tak sucho, ze uz hodvabnice jarne toho roku asi neuvidim..

Reagovať na správu

portret

Tono od Cirochy pokročilý 3.5.2008 08:27

hodvabnica jarnáJa som ich nazberal 1. mája OBR 105278 a ešte som ponechal veľa celkom malinkých.

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 3.5.2008 19:30

Boli chutné?Ja som ich dnes zase pražil a jedla celá familia

Reagovať na správu

portret

rudolf2 pokročilý 27.4.2016 22:33

Udusené s vajcom patria medzi moje "TOP" huby. Zberám ich od predškolského veku (čiže vyše 50 rokov) pre celú rodinu, nik nemal problém.
Mal som ich v pondelok a tie čo som tam ponechával si pozberám asi v piatok .

Reagovať na správu

portret

ivetatom pokročilý 4.5.2016 22:01

tiež som si dnes priniesla zo záhrady, udusila s vajíčkom na cibuľke a žijem

Reagovať na správu

portret

kozaroš pokročilý 5.5.2016 13:12

No veď chuťovo sa jej máloktorá huba vyrovná.

Reagovať na správu

portret

fofoja moderátor, mykológ, atlasár 5.5.2016 14:20

uvidíme zajtra

Reagovať na správu

portret

12Indián 24.5.2013 11:04

Už som ich aj ja objavil,rastú pod divými slivkami.Skúšal som akú majú chuť a chuť majú ako lieskové oriešky.Dá sa na chuti zhodnúť??

Reagovať na správu

portret

janorak59 24.5.2013 21:32

Ja pokiaľ raz zapochybujem či je jedlá alebo nejedlá tak ju neberiem. a basta

Reagovať na správu

portret

Hari 25.4.2016 11:04

Mate pravdu,je to vyborna huba,ma zvlastnu chut,to sa neda porovnat s podpnovkami napr.Tie sa nechytaju.

Reagovať na správu