Úvodná stránka » Informácie pre hubárov » Články a informácie »

SHD - Sitá hubárske dovolenkové

OBR1: Sitá hubárske dovolenkové (SHD) pripravené na sušenie húb

Čo je doma - to sa počíta. Táto múdrosť sa mi vybavila pri spomienke na jednu dávnu dovolenku v podnikovej chate v Sklených Tepliciach. Bola to neveľká, ináč útulná, chatka v prudkom západnom svahu na okraji lesa, takže popoludní ste tu slnka nevideli. Keď zapršalo, vlhkosť nadobudla také rozmery, že ste vonku neosušili ani vtáčie brčko.

Tak sa stalo, že jedno ráno sme sa zobudili do slnečného, ale pre hubára takmer hororového rána, pretože všade okolo chaty narástla záľaha kozákov hrabových. Stovky, ba tisíce rástli na lúke, v lese, po chodníkoch - všade! A to ešte aké! Bucláčiky, 3-10 cm, s klobúčikom pritlačeným k hlúbiku, narvané životom a zdravím. Naše prvé nadšenie sa postupne menilo na zúfalstvo, pretože dvom hubárskym rodinám bolo jasné, že toto nezvládneme.

Tak sa aj stalo. Mizivé percento sa nám podarilo ako-tak usušiť. Voľačo zavariť a značné množstvo sme sa pokúsili dostať domov. Kto pozná konzistenciu kozákov hrabových vie, že v letných mesiacoch prevážať autom, čo len na desať kilometrov takýto materiál znamená vopred totálny nezdar. Z košíkov budete vyťahovať sivú, fľakatú hmotu a neznalec neuverí, že ešte nedávno to boli krásavci na výstavu.

My sme to vtedy totálne prehrali preto, že sme neboli primerane pripravení. Tento zdĺhavý úvod nemal byť dôvod na to, aby som robil reklamu na SHD. Chcel som iba naznačiť, že podobná príhoda nie je vylúčená ani dnes, ak absolvujete rodinnú (alebo inak priateľskú) dovolenku napr. v chate niektorých podhorských oblastí a zídu sa tam 2-3 spriatelené partie v hubársky správnom čase a žičlivom počasí.

Teraz už poďme na tie sitá. Najprv čo na to potrebujeme, potom čo nám poskytnú.

SHD je súprava minimálne 3 sít rovnakého štvorcového tvaru a veľkosti. To je zásadná vec. Na súpravu SHD potrebujeme:

  • 3ks drevené profily (latky) 20x15 mm, dĺžky 2m
  • 1ks drev.profil tvaru uholníka 10x10mm dĺžka 0,9m
  • 2ks drev.profil obdĺžnikový, zaoblený na dlhšej hrane 15x5mm, dĺžky 0,9m (jeden bude rezerva)
  • 12ks kovových nehrdzavejúcich podložiek (prevratné staré mince 5 hal.)
  • 12ks nehrdzavejúcich vrutov do dreva (asi 10x3mm)
  • 4ks stavacie skrutky 5x60 mm s nehrdzavejúcou úpravou
  • 2ks dvojkrídl.matky M5
  • 3ks sieťoviny na okná (sitá) 50x50cm
  • drevené špajle (na olemovanie sieťoviny aby sa nevystrapkala) celkove asi 5m

Všetky tu uvedené materiály dostanete zvyčajne napr.v Baumaxe. Rámy samozrejme možno vyrobiť aj z iných profilov, tieto však považujem za optimálne. Ak budú rámy hrubšie, získate síce väčšie objemy uzavretých dutín (pozri ďalej), ale aj ťažšie a väčšie zostavy. Tenšie rámy majú malé priestory pre dosušené alebo dosušované huby.

Pri výrobe sa musí venovať pozornosť prvému rámu, pretože bude spoľahlivou pomôckou pre ďalšie. Zmontované strany musia byť v jednej rovine. Spôsob spojenia v rohoch záleží od Vašej technickej zdatnosti. Vystačíme však aj s tým najjednoduchším ale presným typom spoja a s použitím napr.lepidla Herkules. Diery pre transportné skrutky v rohoch vyvŕtajte naraz pre celú súpravu. Nosné žľaby prilepte dôkladne - tie spodné budú niesť váhu celej súpravy rámov uložených nad sebou. Nožičky na každý rám priskrutkujte cez podložku tak, aby po vyklopení mali všetky rovnaký uhol sklonu k rámu a aby dobre zapadli do nosných žľabov. Sieťovinu upevnite (pribite) k rámom ako poslednú, spolu s lemovaním, na ktoré Vám postačia obyčajné špajle, ktoré sa k rámu prilepia. Hotové rámy nakoniec natrite 2krát bezfarebným lakom.

OBR2: Sitá zložené, prpravené na odloženie alebo prepravu

OBR3: Sitá zložené tak, aby umožňovali sušenie húb v exteriéry aj za veternejšieho počasia. Huby sa kladú do vnútorných dutín.

OBR4: Detail rozložených hubárskych sít.

Výhody ktoré poskytujú SHD

  1. Súprava 3 sít zaberie pri preprave len asi 3 litre priestoru, pričom sitá (kryté transportnými kartónovými krytmi zhora aj zdola) sa nemôžu poškodiť.
  2. Uzavreté dutiny súpravy možno využiť na uloženie a prepravu nedosušených húb domov.
  3. Pôdorysne zaberá jedna či dve súpravy zložené na sebe vždy len plochu jedného sita. Pri sušení vo vnútri nad zdrojom tepla tak možno zvládnuť sušenie veľkého množstva húb.
  4. Sitá možno na seba ukladať s vyklopenými alebo nevyklopenými nohami. Vytvoria sa tak plochy na sušenie čerstvo nakrájaných húb, alebo uzvreté dutiny na uloženie usušených alebo dosušovaných húb.
  5. Huby uložené v dutinách nám ani pri sušení vonku vietor nerozfúka.
  6. Sitá súpravy možno proti vzájomnému posunu zaistiť 2.transportnými skrutkami zasunutými do dier zhora.
  7. Sitá možno po celú sezónu používať nielen na dovolenke, ale aj doma.

Nevýhody

SHD nedostať kúpiť v obchode, musíme si ich vyrobiť!

Výrobou takýchto alebo podobných hubárskych sít si môžete spríjemniť čakanie na ďaľšiu hubársku sezónu.

A ak máte nápad na ďaľšie vylepšenia alebo máte vlastné skúsenosti s hubárskymi sitami, budem veľmi rád, ak prispejete do diskusie k tomuto článku.

Zdroj: Jaroslav Guzmický
Autor článku: Mgr. Roland Baranovič (roland)

Diskusia k článku

portret

roland vlastník stránok 22.1.2006 00:00

Sám som šťastným vlastníkom jednej sady týchto naozaj užitočných hubárskych sít. V našom malom byte si už ani nevieme predstaviť, ako inak by sme sušili nazbierané huby. Ďakujeme ocko.

Reagovať na správu

portret

tomo1 5.2.2006 00:00

Vynikajúca myšlenka, nemám čo dodať, je to naozaj inšpiratívne.

Reagovať na správu

portret

Igor atlasár 9.3.2010 23:34

V elektrickej sušičke je to optimálne Ale nie. V Nitre sa dá v pohode. Ale na Liptove sa bez elektrickej sušičky dajú huby iba pokaziť. Všetko sčervavie a splesnivia aj v najhorúcejšom lete.

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 22.1.2006 00:00

Myslím že je to výborný nápad, určite by bolo dobré keby sa nás čo najviac podelilo o svoje vlastné skúsenosti so sušením húb, poprípade aj vlastnou výrobou sušiakov. Okrem iného to určite pomôže tým ostatným s realizáciou tohto úžasného spôsobu konzervovania húb.
Ja osobne sa velmi rád podelím o svoje skúsenosti, len predtým jedna otázočka: Rolo, kam vlastne máme posielať fotografie, aby sa umiestnili v tejto téme? Predpokladám že asi EM.

Reagovať na správu

portret

roland vlastník stránok 22.1.2006 00:00

Ahoj Suvo, som rad, ze sa Ti napad paci. Presne o to ide, aby sme sa podelili o skusenosti. Moznosti, ako umiestnit fotografie sem na web je viacero:
1. Mozes si fotografie s popisom dat do svojej galerie a mozes sem pridat poznamku s odkazmi na ne (cez linky vo formate [ID obrazku])
2. Ak mas ucelene informacie vhodne na samostatny clanok, mozes fotky zasielat aj na [email protected] aj s popisom a ja to mozem nasledne uverejnit ako takyto clanok.
Uz sa tesim na aj na Tvoje napady.

Reagovať na správu

portret

Baranovič st. 27.1.2006 00:00

Autor článku mi zhotovil tie isté sitá. Sú výborné.Celá rodina máme tento typ a preto môžeme sušiť na malej ploche niekoľko poschodí nad sebou. Na dovolenke je to nenahraditeľné. Ďakujeme Jarko.

Reagovať na správu

portret

bobineta atlasár, moderátor 31.1.2006 00:00

My čo si také nedokážeme samy- vyrobiť budeme Vám iba ticho závidieť Alebo sa najde niekto kto by sa podujal a jeden vyrobil na objednávku i pre tých menej šikovných? Príp.ponuku s cenou zaslať na [email protected]

Reagovať na správu

portret

Mirka (junior užívateľ) atlasár 6.2.2006 00:00

Božka.. zamestnáme Šuva.. nech má aspoň na pivo hm?

Reagovať na správu

portret

jarmila mykológ, atlasár 6.2.2006 00:00

tiež by sa mi niečo také zišlo

Reagovať na správu

portret

Sonia 7.2.2006 00:00

Hlásim sa ako ďalší potencionálny zákazník - ja by som ich tiež kúpila, v závislosti od ceny aj dva, druhý ako darček pre tiež hubárov v malom byte.

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 9.2.2006 00:00

Nie som proti, len by som chvíľku počkal, nech sa to nazbiera. V prípade záujmu, hlavne u tých menej známych návštevníkov týchto stránok by bolo dobré sa mi ozvať na moju emailovú adresu ([email protected])

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 7.2.2006 00:00

He he he, ja asi naozaj spustím veľkovýrobu... Mirka a nemala si byť parťáčka a nie zákazníčka?

Reagovať na správu

portret

Mirka (junior užívateľ) atlasár 7.2.2006 00:00

Áno, sekretárka :D

Reagovať na správu

portret

saky1 7.2.2006 00:00

Je to dobre.

Reagovať na správu

portret

Henrieta 6.3.2006 00:00

Nech je návod na zhotovenie týchto hubárskych sít pamiatkou na skvelého človeka a vášnivého hubára, s ktorým sme ja, Roland a celá rodina prežili v lese veľa krásnych chvíľ. Náš otec nás v piatok navždy opustil, ale verim, že sa stále bude na nás z neba dívať a sprevádzať nás na našich hubárskych potulkách. Česť jeho pamiatke!

Reagovať na správu

portret

Dana 10.3.2006 00:00

Je mi ľúto Henrieta, prijmite s Rolandom úprimnú sústrasť.

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 14.5.2006 00:00

Niekoľko sád stihnem vyrobiť ešte v tejto sezóne, no pokiaľ bude o ne väčší záujem, nechal by som to na dlouhé zimné večery. Keďže každému vyhovujú iné rozmery, bolo by dobré sa v nich zjednotiť a dohodnúť na maximálne dvoch rozmeroch. Ja osobne navrhujem 50x50 cm a 40x40 cm (to je vlastne veľkosť použitého sita, čiže vonkajší rozmer rámu pri 50 cm site bude cca 54x54 cm a "pracovná plocha" asi 47x47 cm.)
Takže, v prípade záujmu sa mi ozvite mailom.

Reagovať na správu

portret

maruska 6.8.2006 00:00

Náš kamarát Vilko vyhotovil sitá, ktorých rozmery boli zhorné so skriňami. Huby sa sušili na skriniach a nezavadzali nám.

Reagovať na správu

portret

maruska 6.8.2006 00:00

A ešte: Posledné nakrájané a nie celkom usušené huby z hubárskeho výletu by sa nemuseli baliť, ak by mali niektoré sitá také rozmery, že by sa dali naukladať pred zadné sklo auta.

Reagovať na správu

portret

paťka 6.9.2006 00:00

Nie som stála návštevníčka tejto stránky, ale keď sa dostanem k počítaču tak táto stránka je moja ako prvá. Pripájam sa aj ja ako záujemca o hubárske sito. Je to perfektné a ako stvorené do môjho panelového bytu. I keď moje deti nie sú na huby, ja zas naopak, ako sa hovorí - za každého počasia a na všetky spôsoby. Takže sa teším na cenovú ponuku. Prajem všetkým bohatú jeseň na plody lesa.
PAŤKA

Reagovať na správu

portret

šuvo moderátor, atlasár 6.9.2006 00:00

Ahoj, Paťka. Pošli mi prosím svoju mailovú adresu, môžeš priamo na [email protected]

Reagovať na správu

portret

bzučko 12.9.2008 19:29

Skúste sieťky proti hmyzu na plastové alebo Al okná. Sú nezničiteľné. Vyrobia vám ich podľa vašich požiadaviek.

Reagovať na správu

portret

Baca 7.4.2010 20:31

Hmmmm, a co takzvane ruske susenie??/ Na chate aj v lete sa podvecer sa zvykne akurit v krbe, alebo pri vareni v peci, sporaku. Staci hubky ocistene v celku alebo nakrajane na polovice ci stvrtky cez vacsiu ihlu ci tenky drat navliect na spagatik a zavesit nad zdroj tepla alebo conajvyssie pod plafon, kde je najsuchsi a najteplejsi vzduch. Aj v hlbokych vlhkych udoliach sa da takto ususit takmer vsetko za jedna dva dni Dokonca sme takto susili huby aj v horucom lete ked bolo sucho pod korunou stromu normalne na vzduchu a podarilo sa kapustnica bola na vianoce skvostna s takymi velkymi kusmi

Reagovať na správu

portret

janica74 10.8.2010 11:55

Áno, aj my takto sušíme huby na chate. Nad pec sa na konštrukciu uložia až 4 sitá a pri varení, kúrení, zaváraní..... sa hríbiky pekne sušia. Má to svoje výhody - žiadne muchy po nich nechodia.

Reagovať na správu

portret

rufuss pokročilý 23.9.2010 20:51

tiez sme na chalupe susili na sitach - nad kachlu sme naukladali sita a pri kureni v dazdivom pocasi sa nam pekne a rychlo vysusili... Šuvo dakujem, su na nezaplatenie

Reagovať na správu

portret

korbačka 7.4.2010 21:31

Už sa to nehanbím povedať,ale ja takt o suším huby na Hawaji veľa rokov.Zdalo sa mi,že som pako,ale výsledok bol vždy okamžitý.Hubám zdar.

Reagovať na správu

portret

letlampa 28.6.2010 00:05

ahojte mam zlepsovak ale len pre zenatych ja cistim a krajam a manzelka vesia na nitky vsade kde sa daju najst dva zachytne body
je to naozaj ucinna a velmi cenovo prijemna zalezitost a pri preprave cele nite len zlozim do krabice a ide sa domov
sita som mal a vynikajuca vec, ale pravidelne som ich zabudol doma
a klbko nitky je predsa len skladnejsie

Reagovať na správu

portret

ksarkozy 10.8.2010 06:41

Prosim vas,vedel by my niekto vyrobit takuto pomocku,samozrejme za financne ohodnotenie,staci my len poslat sumu za ktoru by ste to vedeli vyrobit a beriem do uvahy aj stratent cas s vyrobou,tohto perfektneho pomocnika na susenie.
Dakujem.

Reagovať na správu

portret

Hríbok 4.10.2013 22:13

Pekná práca....

Reagovať na správu

portret

jamar 4.11.2013 13:04

Dobrý nápad, sušiť ich nad sebou, len pri tomto riešení vidím malú rezervu..Všetci by sme najradšej sušili hríby bez jediného červíka, aj sa mi to celkom darí, ale nie je rok ako rok, hubačka ako hubačka, takže moja otázka ( možno pre skúsených hubárov banálna)čo s vypadávajucími červíkmi?

Reagovať na správu

portret

sipovec 4.11.2013 19:32

Veľmi jednoduché riešenie. Podložiť pod sitá vymastený plech na pečenie a červíky budú padať rovno doňho. Na konci dňa predhriať rúru na 175 st. C a nechať ich piecť cca 15 -20 min. Konzumovať priamo z plechu vytieraním čerstvým chlebíkom. Toto opakovať až do úplného usušenia hríbov. Vraj je to veľmi zdravé, výživné a chutné. Neviem to posúdiť z vlastnej skúsenosti, lebo ja suším hríby bez akýchkoľvek perforácií a nieto ešte červíkov. Mierne perforované huby, po blanšírovaní, mrazím.

Reagovať na správu

portret

Papuľnatá 16.11.2013 20:01

Doma sme sušili na sitách, ja som prešla na biely baliaci papier ktorý je z jednej strany lesklejší a tam sa mi vlhké huby neprilepia. Keď ideme okolo nich, tak ich len prehrábnem aby zmenili polohu. Suším na papieri aj nad sebou, len do rohov a prostriedka ich niečim podložím (napr. knihami, alebo zhúžvanými novinami. Veď to je len 1-2 dni a potom ich zosypávam do škatule čo sa mi zmestí na rádiátor. Zakryjem utierkou, keď si zmyslím tak ich prehrábnem a usuším úplne dosucha. Aj ja mrazím ak mám miesto v mrazáku, ale obyčajne už nemám, lebo ako správna záhoráčka mám aj záhradu. Skôr ich nakladám do octového nálevu a mám darček pre kolegyne k Mikulášu.

Reagovať na správu

portret

PeteN atlasár, mykológ 19.11.2013 18:05

To je šikovné zařízení a když nemá někdo obě ruce levé, tak why not?!

Reagovať na správu

portret

lolos 14.9.2014 19:33

Ak by niekto takéto sitá potreboval,som ochotný ich vyrobiť.

Reagovať na správu

portret

proco 16.9.2014 16:37

Za aku cenu a odkial ste? napiste mi prip. na [email protected], dakujem.

Reagovať na správu

portret

lolos 19.9.2014 00:59

Som zo Záhoria - okolie Malacky.

Reagovať na správu

portret

curiacik 24.9.2014 17:02

Ahojte aj ja by som mala zaujem o nieco taketo.da sa to este zohnat?Robi to niekto na objednavku plus info o rozmere a cene. Dakujem.

Reagovať na správu


Pred zaslaním príspevku do diskusie je potrebné prihlásiť sa použitím Vášho prihlasovacieho mena a hesla.